BibTex RIS Cite

Uludağ Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme becerlileri ile empatik becerilerinin karşılaştırılması

Year 2015, Volume: 14 Issue: 2, 13 - 16, 01.10.2015
https://doi.org/10.1501/Ashd_0000000108

Abstract

Bu çalışmada Uludağ Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Anestezi Teknikerliği, Tıbbi Laboratuvar, Radyoloji ve Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik programlarında okuyan 1. ve 2. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerileri (PÇB) ile empatik becerilerini (EB) belirlemek, karşılaştırmak ve aldıkları mesleki eğitimin bu becerilere etkisini saptamak amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem Araştırmaya 139’u kız, 28’i erkek olmak üzere 167 öğrenci katıldı. Veriler öğrencilerin sosyo demografik özelliklerini belirlemeye yönelik 16 soru, kişisel özelliklerini belirlemeye yönelik 29 sorudan oluşan toplam 45 soruluk bir anket formu; standart problem çözme ölçeği ve empati ölçeği kullanılarak elde edildi. Problem Çözme Ölçeği; Heppner ve Peterson tarafından 1982 yılında geliştirmiş ve Taylan tarafından 1990 yılında güvenirlik ve geçerlilik çalışması yapılarak Türkçe’ye uyarlandı (Taylan 1997). Ölçek 6 puanlı, likert tipinde, 35 maddeden oluşturuldu. Seçeneklerden 1 tamamen katılımı, 6 ise tamamen katılmamayı gösterir. Bazı maddeler olumsuz olarak ifade edilmelerinden dolayı ters çevrilerek puanlanır (1, 2, 3, 4, 11, 13, 14, 15, 17, 21, 25, 26, 30, 34). Bazı maddeler ise puanlama dışı tutulur (9, 22,, 29). Ölçekten alınacak en düşük puan 32, en yüksek puan ise 192’dir. Düşük puan etkili ve başarılı problem çözme ile ilgili davranış ve tutumu, yüksek puan ise problemler karşısında etkili çözümler bulamamayı belirtir. Ölçeğin cevaplama süresi 15 dakikadır. Empatik Beceri Ölçeği Formu’nda altı farklı sorun yer almaktadır. Her bir sorunun altında böyle bir sorunu dile getiren kişiye verilebilecek on iki çeşit empatik tepki sıralanmıştır. Deneklerden bu tepkilerden beğendikleri dört tanesini seçmeleri istenir (on iki tepkiden bir tanesi tesadüfi cevaplayanları belirlemek amacıyla konulmuş olan, soruna ilgisiz tepkidir). Bireylerin her bir probleme ilişkin seçtikleri 4 cümlenin (toplam 24) likert türü ölçek üzerinden alacakları puanlar dikkate alınmaktadır. Ölçekten alınan yüksek puan empatik becerinin yüksek olduğunu gösterir. Bu form Dökmen (2000) tarafından 1988’de geliştirilmiştir. Veriler toplandıktan sonra uygulanan anket formu ve ölçeklerden alınan puanlar elde kodlanmış ve SPSS V 13.0 paket programında değerlendirilmiştir. İstatistiksel analizlerde Bir Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Student T Testi ve Pearson Korelasyon Metodu Kullanılmıştır. Bulgular Öğrencilerin Empati becerisi ve Problem Çözme becerileri ile ilgili tanımlayıcı İstatistikler Tablo 1 de verilmiştir. Tablo 1. Öğrencilerin Empati Becerisi ve Problem Çözme Becerileri İle İlgili Puanları ve Tanımlayıcı İstatistikleri Gösteren Tablo

References

  • YURTTAŞ, Afife YETKİN Ayşen ( 2003 ). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin empatik becerileri ile problem çözme becerilerinin karşılaştırılması, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, Cilt: 6, Sayı:1
  • KELLECİ Meral, GÖLBAŞI Zehra (2004). Bir üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin problem çözme becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi, C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2004, 8 (2)
Year 2015, Volume: 14 Issue: 2, 13 - 16, 01.10.2015
https://doi.org/10.1501/Ashd_0000000108

Abstract

References

  • YURTTAŞ, Afife YETKİN Ayşen ( 2003 ). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin empatik becerileri ile problem çözme becerilerinin karşılaştırılması, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, Cilt: 6, Sayı:1
  • KELLECİ Meral, GÖLBAŞI Zehra (2004). Bir üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin problem çözme becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi, C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2004, 8 (2)
There are 2 citations in total.

Details

Other ID JA92HE85VA
Journal Section Research Article
Authors

Gökhan Aytekin This is me

Senem Turan Özdemir This is me

Pelin Ediz This is me

Fikret Ceylan

Publication Date October 1, 2015
Submission Date October 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Aytekin, G., Turan Özdemir, S., Ediz, P., Ceylan, F. (2015). Uludağ Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme becerlileri ile empatik becerilerinin karşılaştırılması. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 14(2), 13-16. https://doi.org/10.1501/Ashd_0000000108
AMA Aytekin G, Turan Özdemir S, Ediz P, Ceylan F. Uludağ Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme becerlileri ile empatik becerilerinin karşılaştırılması. ASHD. October 2015;14(2):13-16. doi:10.1501/Ashd_0000000108
Chicago Aytekin, Gökhan, Senem Turan Özdemir, Pelin Ediz, and Fikret Ceylan. “Uludağ Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin Problem çözme Becerlileri Ile Empatik Becerilerinin karşılaştırılması”. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi 14, no. 2 (October 2015): 13-16. https://doi.org/10.1501/Ashd_0000000108.
EndNote Aytekin G, Turan Özdemir S, Ediz P, Ceylan F (October 1, 2015) Uludağ Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme becerlileri ile empatik becerilerinin karşılaştırılması. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi 14 2 13–16.
IEEE G. Aytekin, S. Turan Özdemir, P. Ediz, and F. Ceylan, “Uludağ Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme becerlileri ile empatik becerilerinin karşılaştırılması”, ASHD, vol. 14, no. 2, pp. 13–16, 2015, doi: 10.1501/Ashd_0000000108.
ISNAD Aytekin, Gökhan et al. “Uludağ Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin Problem çözme Becerlileri Ile Empatik Becerilerinin karşılaştırılması”. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi 14/2 (October 2015), 13-16. https://doi.org/10.1501/Ashd_0000000108.
JAMA Aytekin G, Turan Özdemir S, Ediz P, Ceylan F. Uludağ Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme becerlileri ile empatik becerilerinin karşılaştırılması. ASHD. 2015;14:13–16.
MLA Aytekin, Gökhan et al. “Uludağ Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin Problem çözme Becerlileri Ile Empatik Becerilerinin karşılaştırılması”. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, vol. 14, no. 2, 2015, pp. 13-16, doi:10.1501/Ashd_0000000108.
Vancouver Aytekin G, Turan Özdemir S, Ediz P, Ceylan F. Uludağ Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme becerlileri ile empatik becerilerinin karşılaştırılması. ASHD. 2015;14(2):13-6.