Aim: The aim of this study was to
investigate the relationship between socio-cultural and demographic characteristics
of nursing students with awareness of child abuse and neglect.
Methods: This is a descriptive type
study. Sample is composed of 121 students. A questionnaire developed by Altan
was used to assess awareness towards child abuse and neglect. The data were
evaluated using Mann Whitney U and Kruskal Wallis test.
Results: The mean total awareness score related with
child abuse and neglect was found to be 79.17±9.45. It was determined that nursing students'
awareness levels were affected by age, class, number of siblings, self-defined
behavior and perceived social support levels.
Conclusion: In the
current study, it was determined that nursing students’ awareness levels of
child abuse and neglect were good.
Keywords: Child abuse, neglect, awareness,
nursing students
ÖZ
Amaç: Bu çalışmanın amacı,
hemşirelik öğrencilerinin sosyo-kültürel ve demografik özelliklerinin çocuk
istismarı ve ihmali farkındalığı ile ilişkisini incelemektir.
Yöntem: Çalışma tanımlayıcı
tiptedir. Araştırmanın örneklemini 121 öğrenci oluşturmuştur. Çocuk istismarı
ve ihmali farkındalığını değerlendirmek için Altan tarafından geliştirilen
Çocuk İstismarı ve İhmali Farkındalık Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin
değerlendirilmesinde Mann Whitney U ve Kruskal Wallis testi kullanılmıştır.
Bulgular: Çocuk istismarı ve ihmali
farkındalık puan ortalaması 79.17±9.45 olarak bulunmuştur. Hemşirelik öğrencilerinin
farkındalık düzeylerini yaş, sınıf, kardeş sayısı, kendini davranışlarında
tanımlama biçimi ve algılanan sosyal destek düzeylerinin etkilediği
belirlenmiştir.
Sonuç: Mevcut çalışmada,
hemşirelik öğrencilerinin çocuk istismarı ve ihmali konusunda farkındalık
düzeylerinin iyi olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Çocuk
istismarı, ihmal, farkındalık, hemşirelik öğrencileri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Submission Date | December 13, 2018 |
Acceptance Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 17 Issue: 2 |