Industry 4.0 is infecting the whole world. Industry 4.0 is a process involving various automation systems and new production technologies. This process, which will change the data exchange methods, is thought to affect the employees of the journalism sector as well. Industry 4.0, which shows itself in economic, social and political spheres with technological innovations, has become a widespread view that will lead to new forms of communication. Preparations must be made across the country to keep up with these forms of communication. In the preparatory phase, journalists as the important sources of information of the public, have a great responsibility. In order to fulfill the task of transferring information, journalistic sector employees must be dominated by the subject. Subject domination is only possible with basic education. In this study, the necessity of primary and secondary education institutions which to train journalists appropriate 4.0 process in Turkey is foreseen. It is aimed to discuss the features and qualifications that these educational institutions should have. Firstly the concept of the institution was defined and the history and development of the basic education institutions were explained. In the second part of the study, the basic educational institutions that existed during the first three revolutions of the industry were mentioned and the suitability of these institutions for the fourth revolution has been discussed. In the last part, it is foreseen the features and qualifications which an educational institution that can train 4.0 process journalist should have. In this part, firstly, the infrastructural and contextual shortcomings of the institutions provide education to journalists are determined; then a new educational institution is designed to overcome these shortcomings. As a methodology; literature searching and editing methods are used
Sanayi 4.0 tüm dünyayı etkisi altına almakta. Sanayi 4.0, çeşitli otomasyon sistemlerini, yeni üretim teknolojilerini kapsayan bir süreçtir. Veri alışverişi yöntemlerini değiştirecek olan bu sürecin, gazetecilik sektörü çalışanlarını da yakından etkileyeceği düşünülmektedir. Teknolojik yeniliklerle kendini ekonomik, sosyal ve siyasal alanlarda gösteren sanayi 4.0’ın yeni iletişim şekilleri yaratacağı yaygın bir görüş haline gelmiştir. Bu iletişim şekillerine ayak uydurabilmek için ülke çapında hazırlıklar yapılması gerekmektedir. Hazırlık aşamasında kamunun önemli bilgi kaynaklarından olan gazetecilere büyük görev düşmektedir. Bilgi aktarımı görevinin yerine getirilebilmesi için öncelikle gazetecilik sektörü çalışanlarının konuya hakim olmaları sağlanmalıdır. Konuya hakimiyet ise ancak temel eğitim ile mümkün olacaktır. Bu çalışmada, Türkiye’de sanayi 4.0 sürecine uygun gazeteci yetiştirecek ilk ve ortaöğretim kurumlarının gerekliliği öngörülmektedir. Bu eğitim kurumlarının taşıması gereken temel tanımlanmakta, temel eğitim kurumlarının tarihi ve gelişimi anlatılmaktadır. İkinci olarak sanayinin ilk üç devrimi boyunca var olmuş temel eğitim kurumlarından söz edilmektedir. Bu kurumların dördüncü devrime uygunluğu tartışılmaktadır. Son bölümde ise sanayi 4.0 süreci gazetecisini yetiştirebilecek bir eğitim kurumunun sahip olması gereken özellik ve nitelikler öngörülmektedir. Bu bölümde günümüzde gazetecilik eğitimi veren kurumların altyapı ve içerik açısından yetersizlikleri belirlenmektedir. Daha sonra bu yetersizlikleri ortadan kaldıracak yeni bir eğitim kurumu tasarlanmaktadır. Çalışmada metodoloji olarak; literatür taraması ve kurgulama yöntemlerinden yararlanılmaktadır
Other ID | JA48BB67FZ |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Special Issue of ASM5 |