Türkiye’de 20. yüzyılın ilk yarısında
dünyayı şaşırtan iki büyük savaşın örneği verildi. Bu iki önemli olaydan biri
çökmekte olan Osmanlı İmparatorluğundan yeni bir Cumhuriyet yönetimine olanak
sağlayan Ulusal Bağımsızlık ve Kurtuluş savaşımızdı (1919-1923). İkincisi de
savaştan sonra kurulan yeni devletin kısa sürede gelişip ilerlemesini,
etkileyecek yeni bir eğitim ve kalkınma seferberliği olan Köy Enstitüleri
hareketidir. Köy Enstitülerinin, Cumhuriyet tarihindeki toplumsal
değişiklikleri etkilemesi ve bu etkilerin günümüze yansımaları önemlidir.
Cumhuriyetin ilk yıllarında okuma yazma bilen % 5 civarındaydı. Anadolu’nun
büyük kısmı eğitimsiz, okulsuz ve öğretmensizdi. İşte köy enstitüleri bu açığı
ve olumsuzluğu gidermenin tek çaresi olarak, tümü ile yerli bir eğitim, üretim
ve çağdaşlaşma süreci olarak Türkiye Cumhuriyetinin geleceği açısından da çok
önemlidir.
In the second half of the
twentieth century two striking development happened in Turkey. The one of them
is after the decadency of Ottoman Empire constructing a new nation by National
Independence War (1919-1923). The second one is establishing Village Institutes
just after the war to speed up development of a new nation by focusing on
education. In the first years of
Republic, literacy rate was approximately 5 per cent which most of people in
Anatolia were non-educated and there were no schools and teachers at those
times. In order to change this picture, Village institutes have been played a
great role in creating productive and modern Turkish Republic by focusing local
education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2018 |
Submission Date | January 4, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 11 |