Bachelor parties, which are among the rites of passage before marriage, are celebrations seen in Western societies. Parties, which emerged in Europe and the Americas in the nineteenth century and started to replace traditional engagement/henna ceremonies today, have started to spread and be celebrated in Turkey over time. These parties are part of wedding ceremonies and are mostly organized among the bride and her bridesmaids, the groom and his peers. The prominent features of these parties are based on individual pleasure, unlimited entertainment, luxury consumption and fashion. Bachelorette parties are organized to have fun, socialize, get rid of social pressures and have a good time before marriage. In addition to the entertainment activities they offer, these parties have helped the emergence of many organization sectors such as decoration, photography, clothing-design, food and beverage, and accessories. On the one hand, bachelorette parties, which feed the contemporary, luxury entertainment sector, create new business lines and employment areas, on the other hand, they have become fashionable and started to change the entertainment styles of traditional societies. In this study, data analysis, one of the qualitative research methods, was preferred, and bachelor parties were analyzed based on interviews and data from digital media. It is explained how and how these parties, which have become fashionable today and spread rapidly, will cause changes in traditional entertainment styles, especially in henna nights. The study we have conducted has determined that bachelor parties not only change the traditional entertainment style, but also cause many transformations from music to clothing and dress, from food and drinks to games played, from traditional venues to different concept design. In addition, it has been concluded that bachelorette parties have started to replace traditional henna nights, ceremonies and entertainment with the effect of digital platforms such as TikTok, Instagram, Facebook.
Evlilik öncesi geçiş törenleri arasında yer alan bekârlığa veda partileri, Batı toplumlarında görülen kutlamalardır. XIX. yüzyılda Avrupa ve Amerika kıtalarında ortaya çıkan ve günümüzde geleneksel nişan/kına törenlerinin yerini almaya başlayan partiler, zaman içerisinde Türkiye’de de yayılmaya, kutlanmaya başlanmıştır. Söz konusu partiler düğün törenlerinin bir parçası olup daha çok gelin ile nedimeleri, damat ile akranları arasında düzenlenmektedir. Bu eğlencelerin öne çıkan özellikleri bireysel hazza, sınırsız eğlenceye, lüks tüketime ve modaya dayanmasıdır. Bekârlığa veda partisi evlenmeden önce eğlenmek, sosyalleşmek, toplumsal baskılardan kurtulmak, hoşça vakit geçirmek amacıyla kutlanmaktadır. Bu partiler, sunduğu eğlence aktivitelerinin yanı sıra süsleme, fotoğrafçılık, giyim-tasarım, yiyecek-içecek, aksesuar gibi pek çok organizasyon sektörünün ortaya çıkmasına yardımcı olmuştur. Bir yandan çağdaş, lüks eğlence sektörünü besleyen bekârlığa veda partileri, yeni iş kolları ve istihdam alanları yaratırken diğer yandan da moda haline gelerek geleneksel toplumların eğlence tarzlarını değiştirmeye başlamıştır. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden veri analizi tercih edilmiştir, yapılan görüşmelerden ve dijital ortamdan alınan verilerden hareketle bekârlığa veda partileri incelenmiştir. Günümüzde moda haline gelen ve süratle yayılan bu partilerin geleneksel eğlence tarzlarında, özellikle de kına gecelerinde nasıl ve ne şekilde değişikliğe neden olacağı açıklanmıştır. Yapmış olduğumuz çalışma bekârlığa veda partilerinin sadece geleneksel eğlence tarzını değiştirmekle kalmayıp müzikten giyim-kuşama, yiyecek ve içeceklerden oynanan oyunlara, geleneksel mekândan farklı konsept tasarımına kadar pek çok dönüşüme neden olduğu saptanmıştır. Ayrıca TikTok, İnstagram, Facebook, gibi gösterime dayalı dijital platformların etkisiyle bekârlığa veda partilerinin, geleneksel kına gecelerinin yerini almaya başladığı sonucuna ulaşılmıştır.
Çalışma etik beyanlara uygun olarak hazırlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Literary Theory, Sociology (Other) |
Journal Section | Sociology |
Authors | |
Publication Date | January 24, 2025 |
Submission Date | September 16, 2024 |
Acceptance Date | October 7, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 1 |