Sinema, film yönetmeninin vizyonunu ve felsefesini ifade edebilen bir yaratma aracına dönüştüğünden, hikayenin sunumunda farklı çekim boyutlarının kullanılması ve sahne bileşenlerinin keşfedilmesi için kurallar belirlenmiştir. Uzun çekim boyutu, olguları ve gerçekliği müdahale olmaksızın sunma becerisiyle öne çıkmaktaydı. Çok uzun zamandır her bir film sahnesinin yerini belirlemek için kullanılıyordu ve yalnızca birkaç film yapımcısı uzun çekimi görsel metinlerin oluşturulmasında yaratıcı bir şekilde kullanmayı başardı. Bu yaratıcı film yapımcılarından biri de, Uzun Çekim-Sahne (LLSS) sinema tekniğiyle, yani film sahnesinin çekiminde yalnızca tek bir uzun çekim kullanma tekniğiyle İsveçli yönetmen “Roy Andersson”dur… Bu çalışmada, analitik betimsel bir yöntemle, Roy Andersson'un özgün Uzun Çekim-Sahne (LLSS) film yapım tekniği incelenmeye çalışılmış ve bu tekniğin film dilini zenginleştirme konusundaki kabiliyeti araştırılmıştır. Araştırma sonuçları, film sektörünü sınırlandıramayacağımızı ve belirli bir şablon içinde tanımlayamayacağımızı vurgulamıştır! Sinemada, sınırlarla kısıtlanmayan geniş bir yaratıcılık alanı bulunmaktadır ve ister yerleşmiş gelenekler yoluyla ister (LLSS) tarzı gibi yeni deneysel yöntemlerle olsun, birden fazla film yöntemi mevcuttur.
Since cinema was transformed into a creation medium able to express the film director's vision and philosophy, rules for employing different shot sizes in presenting the story and exploring scenes components were founded. The long shot size had been merited with its ability to present facts and reality without interfering. It was used ever since to establish the location of every film scene, and only few filmmakers managed to creatively employ the long shot in the formulation of visual texts. One of those creative filmmakers is the Swedish director “Roy Andersson” with his Lengthy-Long-Shot-Scene (LLSS) cinematic technique, i.e. the technique of using only one single lengthy long shot in shooting the film scene… Through an analytical descriptive methodology, this study attempted to study Roy Andersson's unique Lengthy-Long-Shot-Scene (LLSS) technique of filmmaking, and looked at the ability of such technique in enriching the film language. Research results emphasized that we cannot limit the film industry and define it in a specific template! In cinema, there is a wide field for creativity that is not limited by borders, and there are multiple film methods, whether through regular well-established conventions or through new experimental methodologies like the (LLSS) style.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Photography, Video and Lens-Based Practice |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 27, 2024 |
Submission Date | April 5, 2024 |
Acceptance Date | July 23, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 7 |