Turizm endüstrisi içerisinde yer alan meslek kuruluşları genel itibariyle turizm işletmelerinin gelişmesine katkı sağlayan, sorunları çözmede destek olan, ulusal ve uluslararası alanda gelişmeleri takip eden bir yapıda faaliyet göstermektedir. Turizm endüstrisiyle ilişkili faaliyet gösteren meslek kuruluşlarından biri de seyahat acentacılığı alanında Türkiye’deki en önemli meslek kuruluşu Türkiye Seyahat Acentaları Birliği’dir (TÜRSAB). TÜRSAB 1972 yılında kurulduğundan bugüne hem seyahat acentalarına hem de Türkiye turizmine önemli katkılar sağlamıştır. TÜRSAB, turizmi teknolojiyle entegre ederek çağın gereklerine uyum sağlamaya yönelik kurduğu tüm birimleriyle, gerçekleştirdiği fuarlar, etkinlikler, akademik faaliyetler, yayınlar ve raporlarıyla sürekli gelişmektedir. TÜRSAB’ın hedefleri arasında yeni pazarlar araştırmak, bu pazarlarda sektör açısından ikili iş birliği vaat eden alanları ortaya çıkarmak, Türkiye’nin tanıtılmasını ve markalaşmasını sağlamak bulunmaktadır. TÜRSAB’ın Türk turizmine yapmış olduğu katkılar incelendiğinde turizm meslek örgütlerinin artması sektörel güçlenme bakımından önemli görülmektedir. Bu çalışmada, Türkiye Cumhuriyeti’nin yüzüncü yılında turizm endüstrisine son elli yıldır yön veren önemli meslek kuruluşlarından biri olan TÜRSAB’ın tarihçesi, kuruluşu, amaçları, faaliyetleriyle ele alınarak, Türkiye turizmine katkılar ortaya konmaya çalışılmıştır.
Professional organizations within the tourism industry generally operate in a structure that contributes to the development of tourism businesses, supports solving problems, and follows developments in the national and international arena. One of the professional organizations operating in relation to the tourism industry is the Association of Turkish Travel Agencies (TÜRSAB), the most important professional organization in Turkey in the field of travel agency. Since its establishment in 1972, TÜRSAB has made significant contributions to both travel agencies and Turkish tourism. TÜRSAB is constantly developing with all the units it has established to adapt to the requirements of the age by integrating tourism with technology, and with the fairs, events,
academic activities, publications and reports it organizes. TÜRSAB’s goals include researching new markets, revealing promising areas of bilateral cooperation for the sector in these markets, and ensuring the promotion and branding of Turkey. When TÜRSAB’s contributions to Turkish tourism are examined, the increase in tourism professional organizations is seen as important in terms of sectoral strengthening. In this study, the contributions to Turkish tourism were tried to be revealed by discussing the history, establishment, purposes and activities of TÜRSAB, one of the important professional organizations that has been guiding the tourism industry for the last fifty years in the centenary of the Republic of Turkey.
Professional organizations in tourism Travel agencies Association of Turkish Travel Agencies (TÜRSAB)
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 29, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 34 Issue: 3 - Cumhuriyetin 100. Yılında Türk Turizmi Özel Sayısı |