People need to eat and drink to sustain their lives. This need continues during their travels. Gastronomy tourism has become increasingly enriched with the use of gastronomy in the marketing of destinations, the increasing interest in gastronomy on social media and the prominence of authenticity and local concepts. Gastronomy tourism is of great importance for Turkey. Turkey is very productive in terms of gastronomy due to reasons such as climate richness, geographical differences and cultural density. Explaining gastronomy, which requires intensive knowledge, to tourists is necessary for promotion. Gastronomy guidance emerges as one of the specialization areas in tourist guidance. Explaining national and international gastronomy products, culture, rituals, equipment and food etiquette are among the most basic duties of gastronomy guides.
İnsanların hayatlarını sürdürebilmesi için yeme içmeye ihtiyaçları vardır. Bu ihtiyaç seyahatleri sırasında da devam etmektedir. Destinasyonların pazarlanmasında gastronominin kullanılması, sosyal medyada gastronomiye artan ilginin yoğunlaşması, otantiklik ve yöresel kavramlarının ön plana çıkması ile gastronomi turizmi giderek zenginleşmiştir. Gastronomi turizminin Türkiye açısından önemi oldukça fazladır. İklim zenginliği, coğrafi farklılıkların olması, kültürel yoğunluk gibi nedenlerle Türkiye, gastronomi açısından oldukça verimlidir. Yoğun bilgi birikimi gerektiren gastronominin turistlere anlatılması da tanıtım açısından gereklidir. Bu konuda turist rehberliğinde temel bir uzmanlaşma alanı olan gastronomi rehberliği karşımıza çıkmaktadır. Ulusal ve uluslararası gastronomiye dair yemeklerin, kültürün, ritüellerin, kullanılan araç gereçlerin, yemek adabının anlatılması gastronomi rehberlerinin en temel görevleri arasındadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Recreation, Leisure and Tourism Geography, Gastronomy |
Journal Section | Tourism Guide Reviews |
Authors | |
Early Pub Date | July 9, 2024 |
Publication Date | July 9, 2024 |
Submission Date | April 1, 2024 |
Acceptance Date | June 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 35 Issue: 1 |