The purpose of this study, Turkey, Egypt, Spain and Portugal for the country’s tourism activity is to examine the official promotional film that was published in 2020.In line with this purpose, firstly the literature on the subject was scanned and then the content analysis of the promotional films was made by using qualitative research methods. In content reviews, while the tourism resources of the destination are highlighted in the Spanish promotional film, it has been observed that there is no visual regarding the hygiene and disease prevention rules covering the pandemic process. Portugal has highlighted the natural and cultural attractions in the promotional film just like Spain. On the other hand, Egypt and Turkey’s promotion in films hygiene, mask, distance elements are highlighted prominently. In addition to the scenes related to the pandemic process, in the promotional film of Egypt, the touristic values of the country were also highlighted. In Turkey promotion film about the visual elements of the natural and cultural attractions it can be said to be used in a limited number.
Bu çalışmanın amacı, Türkiye, Mısır, İspanya ve Portekiz’in turizm faaliyetlerine yönelik olarak 2020 yılında (COVİD 19 pandemi süreci) yayınlamış oldukları resmi ülke tanıtım filmlerini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda araştırmada öncelikle konuyla ilgili yazın taraması yapılmış olup ardından nitel araştırma yöntemlerinden faydalanılarak tanıtım filmlerinin içerik çözümlemesi yapılmıştır. İçerik incelemelerinde; İspanya tanıtım filminde destinasyonun sahip olduğu turizm kaynakları ön plana çıkartılırken pandemi sürecini kapsayan hijyen ve hastalıktan korunma tedbirleri ile ilgili herhangi bir görsele yer verilmediği görülmüştür. Portekiz de tanıtım filminde tıpkı İspanya gibi doğal, kültürel cazibe unsurlarını ön plana çıkarmıştır. Öte yandan Mısır ve Türkiye’nin tanıtım filmlerinde hijyen, maske, mesafe unsurları dikkat çekici şekilde vurgulanmıştır. Bununla birlikte Mısır’ın tanıtım filminde pandemi süreci ile ilgili karelerin dışında ülkenin sahip olduğu turistik değerler de ön plana çıkarılmıştır. Türkiye tanıtım filminde ise doğal ve kültürel turistik unsurlara dair görsellerin kısıtlı sayıda kullanıldığı söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2022 |
Submission Date | April 29, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 3 Issue: 1 |
Journal of Eurasia Tourism Research by Bayram KANCA is licensed under CC BY-NC-SA 4.0 .