Köy Enstitüleri öğretmen
yetiştirme konusundaki özgün faaliyetlerden birisiydi. Bir aydınlanma
projesiydi. Bu enstitülerin kuruluşu için ön hazırlıklar 1935’te başladı. 1940’ta
ise yasal süreç için harekete geçildi. 17 Nisan 1940’ta bir kanun çıkarılarak farklı
alanlarda meslek elemanı yetiştirilmesine yönelik çalışmalara resmen
başlanıldı. Bunlardan birisi de Köy Enstitüleriydi. Kurulmasında Maarif Vekili
Hasan Ali Yücel ve İlköğretim Genel Müdürü İsmail Hakkı Tonguç’un büyük rolü
oldu. Kırsalda kurulan bu okulların sayısı süreç içerisinde yirmi bire ulaştı.
Bu dönemde açılan köy enstitüleri beklenilenin üstünde bir başarı sergiledi. Bu
başarıda payı olan enstitülerden biri de 1942’de Erzurum’un Ilıca Bucağı’nda
açılan Pulur Köy Enstitüsü idi. Bu makalede Köy Enstitüleri hakkında genel bir
bilgi verildikten sonra Pulur Köy Enstitüsü’nün tarihsel geçmişine değinildi.
Beş yıl enstitü öğrenciliği yaptıktan sonra bir yıl fazladan okuyarak Pulur İlk
Öğretmen Okulu’ndan mezun olan Muammer Genç’in anı ve değerlendirmelerine yer
verildi.
Village Institutes were one of the original
organisations to train teachers. It was an enlightenment project. Preliminary
preparations for the opening of those institutes began in 1935. Legal process
to train people for various occupations commenced with a law enacted on 17th
April, 1940. Hasan Ali Yucel, Minister of Education and Ismail Hakki Tonguc,
General Director of Primary Education had influential roles in the
establishment of Village Institutes. The number of schools opened in rural areas
reached twenty one during the project. The Village Institutes opened in that
period achieved more success than expected. One of the institutes which
contributed to that success was Pulur Village Institute, opened in Ilica,
Erzurum in 1942. This study focused on historical background information about
Pulur Village Institute after providing general information about Village
Institutes. The memories and evaluations of Muammer Genc, who studied an
additional year in Pulur Teacher’s Training School after five years in the
institute, were gathered in this study.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 3, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 1 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License