Bu araştırmanın amacı; ferdi ve takım sporlarında erkek ve kız sporcuların sınıf ve spor türü
değişkenine göre farklı zekâ tiplerindeki seviyelerinin incelenmesidir. Araştırma grubunu; Afyon,
Karaman, Kastamonu, Çorum, İstanbul, Batman, Kocaeli, Malatya, Antalya, Konya ve Van il
merkezlerindeki orta öğretim kurumlarında aktif olarak spor yapan; 292'si erkek, 208'i kız
( X yaş=15,9760 + 0,8950) toplam 500, 9.10. ve 11. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır.
Araştırmanın amacına ulaşmak için; Saban (2001)1 tarafından geliştirilen "Çoklu Zekâ
Alanları Envanteri" kullanılmıştır. Verilerin çözüm ve yorumlanmasında; t testi, One Way Anova
(tek yönlü varyans analizi) testi kullanılmış ve gruplar arasındaki farkı belirleyebilmek için tukey testi
kullanılarak anlamlılık P<0.05 alınmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde ve hesaplanmış değerlerin
bulunmasında SPSS (Statistical package for social sciences) paket programı kullanılmıştır. Bu
çalışmanın sonucunda; erkek öğrenciler kız öğrencilere göre mantıksal-matematiksel zekâ alanı ve
bedensel kinestetik zekâ alanları yüksek çıkmıştır. Ayrıca; ferdi sporlarla uğraşan sporcuların takım
sporu ile uğraşan sporculara göre sosyal ve içsel zekâ alanları yüksek çıkmıştır. Sınıf değişkenine
göre ise; Spor yapan 9. sınıfta öğrenim gören öğrencilerin 11. sınıfta öğrenim gören öğrencilere göre
sözel dilsel zekâ, mantıksal-matematiksel zekâ, içsel zekâ, müziksel ritmik zekâ ve görsel uzamsal
zekâ alanı yüksek çıkmıştır.
Anahtar Kelimeler: Ferdi Spor, Takım Sporu, Cinsiyet, Sınıf, Çoklu Zekâ,
ABSTRACT
The study aims that analyse of women and men sporty's level in different intelligence types
for the purpose of class and sport's description variant in individual and team sports . The study group
includes totaly 500 students who study in the 9th, 10th and 11th grade; 292 male, 208 female ( X age
=15,9760 + 0,8950) who active in sports in secondary schools and live in the center of Afyon,
Karaman, Kastamonu, Çorum, İstanbul, Batman, Kocaeli, Malatya, Antalya, Konya and Van cities. In
order to the purpose of the study; "Multiple Intelligence Areas Inventory that was developed by Saban
(2001)1 was used. In determining and comment the data, , t test, One Way Anova test was used And
the meaningfulness is set at P< 0.05 by using the tukey test in order to determine the difference
between groups. SPSS (Statistical Package for Social Sciences) packet programme was used for
analyzing the data and finding the calculated worth. As a result of this study; male students have
higher logical - mathematical intelligence and bodily-kinesthetic intelligence than female students.
Furthermore; sportmen who are interested in individual sports have higher social and intrapersonal
intelligence as to team sportmen. According to class variant; verbal-linguistic intelligence, logical -
mathematical intelligence, intrapersonal intelligence musical and naturalist intelligence, spatial
intelligence of 9th grade students who have active in sports are higher than 11th grade students.
Key Words : Individual sports, Team sports, Gender, Class, Multiple Intelligence.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | March 12, 2010 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 11 Issue: 4 |