Spor yapma a/ışkanlığlnın kazantıması ve yaşam boyu sağlıklı. kişilikti ve kendi ile bartşık birey/er
yetiştirmek için okul öncesi eğitim kurum/annda çocuklara spor yapma a/ışkanlığımn kazandmıması
gerekmektedir. Bu çalışmamn amacı okul öncesi eğitim kurumlartnda çocuğun spor yapma bilincine
katkıda bulunup bulunmadığını, beden eğitimi aktivite/erinin hangi düzeyde yapıldığının incelenmesidir.
Araştırmanın örneklemini Bursada bulunan Milli eğitime baglı 8 anaokulu oluşturmaktadı(. Bu okullarda
çalışan 68 okul öncesi öğretmenin programlan 5-6 yaş gurubunda hareket eğitimi ve beden eğitimi
uygulamalan açısından 3 ay boyunca ders yaptıklan esnada daha once yetiştirilmiş 60 okul öncesi
öğretmenliği bölümü öğrencileri tarafından gözlenmiştir. Inceleme sırasında araştırmacılar tarafından
hazırlanmış gözlem formları kullantlmıştlr. Öğretmenlerin Bulgaristan ve Türkiyede eğilim alma/anna göre
program/an incelenmiştir.
Araştlrma sonucunda öğretmenlerin genellikle sımf içi oyunlan tercih ettiklen', oyun/ar esnasında çocukların
büyük kas becerileri ile kas koordinasyon ve denge hareketlerine yer verdik/eri saptanmıştı(. Ancak,
oyun/arlarda top,ip vb. materyaller kullanmadıklan, bahçe ve dış mekan/an tercih etmedikleri bulunmuştur.
Temel becerilerin gelişliği ve sportif oyunlann oynanabileceği 5-6 yaş dönemidir. Araştırmaya konu olan
sadece 2 öğretmenin sportif oyunlar oyna!tlğl, öğretmen/erin uygulamalar esnasında sporun yararlarından
bahsetmedikleri. sabah ve öğleden sonra eğitim yapan bu kurumlarda cimnastik çalişmalanna çok az yer
verildiği gözlenmiştir. Gözlem formlanndan e/de edılen frekans/arın daği/ımı tablo halinde verilecektir.
Sonuç olarak, okul öncesi öğretmenlerinin bu konuda daha fazla bi/inçlendiri/erek sportif etkinliklere zaman
ayırmalan sporun insan sağlığı açısından öneminin yaratıcı drama ça"şmalanda kullanılarak çocuklara
öğretilmesi ve çocuklann temel spor eğitimi almalan sağlanmalıdır..
Anahtar Sözcükler :Beden eğitimi ve spor, Hareket eğitimi uygulamalan
SUMMARY
In order lo gain the habils which are practicing a sport discipline, healthy tife style personality and self
satisfied human being, the sport should be lectured and made in early childhood age during the preschoo/
s. In this study the physıcal education and sport lectures the pre-schools educatian is analyzed. The
effect of the formatian on the practicing of the sport and the by the regular way is alsa investigated. The
eight state dependant matemal school is considered araund city of Bursa. Sixty teachers who are working
with the children between 5-6 year ıs observed by the 60 student who make their training on job. These
students are studying at teaching the preshool department. They consider the molion development and
physical education and used the pre prepared forms which are developed by researcher.
The teachers generally prefer m-house actIVities that develop the big mussels. coordination between them
and equilibrium. They do not use the materials like balı and ips also the oul door and gardens to play. The
children develop the fundamentals physical abilftıes between 5-6 years and can plays sportive games. Only
(wo teachers use the sportıve games and teach the inıportance of the sport. The schoo/s are working half
day basis. They don'l give sufficient time foi the gymnastics. The col/ected data slatistıcal results are alsa
presented in the article.
As aresults. pre school teacher should be educated and reserve more times on the sportive activities. The
inıportance of the sport for health Me should a/so be /ecıured to chf/dren usmg the melhods Iıke drama.
Key Words : Physıcal educatıon and spor!, Ap//cat/on of mat/on educatıon
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | February 21, 2010 |
Published in Issue | Year 2004 Volume: 6 Issue: 3 |