Bu araştırma ilköğretim ve
ortaöğretim düzeyinde eğitimlerine devam edip karate branşıyla ilgilenen
sporcuların bazı demografik değişkenlere göre müzikten etkilenme ve akademik öz
yeterlik düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada mevcut
durumu ortaya koymayı amaçlayan betimsel tarama (survey) yöntemi kullanılmıştır.
Araştırma Erzurum ilinde eğitim öğretim sürecine devam eden 90 erkek 40 kız
öğrenci katılmıştır. Araştırma da veri toplama aracı olarak, DeWellis (2003)
tarafından geliştirilen ve Totan (2014)’ün Türkçe uyarlaması yaptığı “Müzikten
Ekilenim Ölçeği”, Jinks ve Morgan (2003)
tarafından geliştirilen Türkçe uyarlaması Öncü (2012) tarafından yapılan
“Akademik Öz Yeterlik Ölçeği” ile araştırmacılar tarafından geliştirilen
“Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizi aşamasında önce normallik testi yapılmış ve
verilerin normal dağılım göstermedikleri belirlenmiş buna göre non-parametrik
testler kullanılmıştır. İkili karşılaştırmalar için Mann-Whitney U Testi ve
çoklu karşılaştırmalar için Kruskal-Wallis Varyans Analizi kullanılmıştır. Araştırmada
anlamlılık düzeyi için α=0.05 seçilmiştir.
Araştırma sonucunda, cinsiyet değişkenine göre akademik öz yeterlik
ölçeği ortam boyutu ve eğitim kalitesi boyutunun anlamlı bir şekilde
farklılaştığı, müzikten ekilenim ölçeğinin farklılaşmadığı belirlenmiştir.
Eğitim durumu değişkeninde müzikten ekilenim düzeylerinin anlamlı şekilde
farklılaştığı, akademik öz yeterlik ölçeği boyutlarının ise farklılaşmadığı
belirlenmiştir. Yaş değişkenine göre müzikten ekilenim düzeylerinin anlamlı bir
şekilde farklılaştığı, akademik öz yeterlik boyutlarında ise farklılıklar
tespit edilmemiştir. Ailelerin aylık gelirine göre katılımcıların müzikten
ekilenim ölçeği ve akademik öz yeterlik ölçeği boyutlarının anlamlı bir şekilde
farklılaşmadığı belirlenmiştir. Katılımcıların müzikten etkinim düzeyleri ve
akademik öz yeterlik düzeyleri sonuçları incelendiğinde aralarında anlamlı bir
ilişkinin olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 24, 2019 |
Acceptance Date | September 6, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 Issue: 3 |