Research Article
BibTex RIS Cite

KARATE SPORCULARININ MÜZİKTEN ETKİLENME VE AKADEMİK ÖZ YETERLİKLERİNİN BAZI DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ

Year 2019, Volume: 21 Issue: 3, 79 - 84, 24.09.2019

Abstract

Bu araştırma ilköğretim ve
ortaöğretim düzeyinde eğitimlerine devam edip karate branşıyla ilgilenen
sporcuların bazı demografik değişkenlere göre müzikten etkilenme ve akademik öz
yeterlik düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada mevcut
durumu ortaya koymayı amaçlayan betimsel tarama (survey) yöntemi kullanılmıştır.
Araştırma Erzurum ilinde eğitim öğretim sürecine devam eden 90 erkek 40 kız
öğrenci katılmıştır. Araştırma da veri toplama aracı olarak, DeWellis (2003)
tarafından geliştirilen ve Totan (2014)’ün Türkçe uyarlaması yaptığı “Müzikten
Ekilenim Ölçeği”, Jinks ve Morgan (2003) 
tarafından geliştirilen Türkçe uyarlaması Öncü (2012) tarafından yapılan
“Akademik Öz Yeterlik Ölçeği” ile araştırmacılar tarafından geliştirilen
“Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır.
Verilerin analizi aşamasında önce normallik testi yapılmış ve
verilerin normal dağılım göstermedikleri belirlenmiş buna göre non-parametrik
testler kullanılmıştır. İkili karşılaştırmalar için Mann-Whitney U Testi ve
çoklu karşılaştırmalar için Kruskal-Wallis Varyans Analizi kullanılmıştır. Araştırmada
anlamlılık düzeyi için α=0.05 seçilmiştir
.
Araştırma sonucunda, cinsiyet değişkenine göre akademik öz yeterlik
ölçeği ortam boyutu ve eğitim kalitesi boyutunun anlamlı bir şekilde
farklılaştığı, müzikten ekilenim ölçeğinin farklılaşmadığı belirlenmiştir.
Eğitim durumu değişkeninde müzikten ekilenim düzeylerinin anlamlı şekilde
farklılaştığı, akademik öz yeterlik ölçeği boyutlarının ise farklılaşmadığı
belirlenmiştir. Yaş değişkenine göre müzikten ekilenim düzeylerinin anlamlı bir
şekilde farklılaştığı, akademik öz yeterlik boyutlarında ise farklılıklar
tespit edilmemiştir. Ailelerin aylık gelirine göre katılımcıların müzikten
ekilenim ölçeği ve akademik öz yeterlik ölçeği boyutlarının anlamlı bir şekilde
farklılaşmadığı belirlenmiştir. Katılımcıların müzikten etkinim düzeyleri ve
akademik öz yeterlik düzeyleri sonuçları incelendiğinde aralarında anlamlı bir
ilişkinin olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. 

References

  • Bong, M. (2004). Academic motivation in self efficacy, task value, achievement goal orientations, and attributional belief. Journal of Educational Research, 97(6), 287-297.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel Sorgulama ve Araştırma Tasarımı: Beş Yaklaşım arasından Seçme (3. baskı). Bin Oaks, CA: SAGE.
  • Çaydere, Ö. Ö. (2006). Dil gelişimi ve okuma eğitiminde müziğin etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 6(3), 131-136.
  • Çuhadar, C., Gündüz, Ş. ve Tanyeri, T. (2013). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Ders Çalışma Yaklaşımları ve Akademik Öz yeterlik Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 251-259.
  • DeVellis, R. F. (2003), ‘‘Scale Development Theoryand Applications ’’, Sage Publications, California.
  • İleri, M. (2019). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin akademik öz yeterliliklerinin gelecek beklentisi üzerine etkisi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi sosyal bilimler enstitüsü beden eğitimi ve spor ana bilim dalı yayımlanmış yüksek lisans tezi. Karaman.
  • Jinks, J., & Morgan, V. (1999). Children ´s Perceived Academic Self – Efficacy: An Inventory Scale. The Clearing House, 72(4), 224-230.
  • Karamızrak, N. (2014). Ses ve müziğin organları iyileştirici etkisi. Koşu yolu kalp dergisi. 17(1), 54-57.
  • Kulakaç, N., Çolak, A. ve Aktuğ, C. (2016). Yaşam kalitesi üzerine müziğin etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(4), 67-70.
  • Öncü, H. (2012). Akademik Öz-yeterlik Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), s. 183-206.
  • Pajares, F. ve Usher, E. L. (2006). Inviting confidence in school: Invitations as a critical source of the academic self-efficacy beliefs of entering middle school students. Journal of Invitational Theory and Practice, 12, 7-16.
  • Totan, T. (2014). ‘‘Ölçek Geliştirme Kuram ve Uygulamalar ’’, Nobel Yayıncılık, Ankara
  • Yazıcı, D. (2017). Müziğin insan beyni üzerine etkisi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 3(1), 88-103
Year 2019, Volume: 21 Issue: 3, 79 - 84, 24.09.2019

Abstract

References

  • Bong, M. (2004). Academic motivation in self efficacy, task value, achievement goal orientations, and attributional belief. Journal of Educational Research, 97(6), 287-297.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel Sorgulama ve Araştırma Tasarımı: Beş Yaklaşım arasından Seçme (3. baskı). Bin Oaks, CA: SAGE.
  • Çaydere, Ö. Ö. (2006). Dil gelişimi ve okuma eğitiminde müziğin etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 6(3), 131-136.
  • Çuhadar, C., Gündüz, Ş. ve Tanyeri, T. (2013). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Ders Çalışma Yaklaşımları ve Akademik Öz yeterlik Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 251-259.
  • DeVellis, R. F. (2003), ‘‘Scale Development Theoryand Applications ’’, Sage Publications, California.
  • İleri, M. (2019). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin akademik öz yeterliliklerinin gelecek beklentisi üzerine etkisi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi sosyal bilimler enstitüsü beden eğitimi ve spor ana bilim dalı yayımlanmış yüksek lisans tezi. Karaman.
  • Jinks, J., & Morgan, V. (1999). Children ´s Perceived Academic Self – Efficacy: An Inventory Scale. The Clearing House, 72(4), 224-230.
  • Karamızrak, N. (2014). Ses ve müziğin organları iyileştirici etkisi. Koşu yolu kalp dergisi. 17(1), 54-57.
  • Kulakaç, N., Çolak, A. ve Aktuğ, C. (2016). Yaşam kalitesi üzerine müziğin etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(4), 67-70.
  • Öncü, H. (2012). Akademik Öz-yeterlik Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), s. 183-206.
  • Pajares, F. ve Usher, E. L. (2006). Inviting confidence in school: Invitations as a critical source of the academic self-efficacy beliefs of entering middle school students. Journal of Invitational Theory and Practice, 12, 7-16.
  • Totan, T. (2014). ‘‘Ölçek Geliştirme Kuram ve Uygulamalar ’’, Nobel Yayıncılık, Ankara
  • Yazıcı, D. (2017). Müziğin insan beyni üzerine etkisi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 3(1), 88-103
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Mustafa Vural 0000-0002-9297-6240

Adem Özdemir This is me 0000-0003-3127-6846

Abdulkadir Şık 0000-0002-3116-0459

Publication Date September 24, 2019
Acceptance Date September 6, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 21 Issue: 3

Cite

APA Vural, M., Özdemir, A., & Şık, A. (2019). KARATE SPORCULARININ MÜZİKTEN ETKİLENME VE AKADEMİK ÖZ YETERLİKLERİNİN BAZI DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(3), 79-84.