Research Article
BibTex RIS Cite

Ebeveyn Öğretmenlerin Beden Eğitimi ve Spor Dersine Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Aydın İl Örneği)

Year 2021, Volume: 23 Issue: 2, 17 - 33, 30.06.2021

Abstract

Araştırma, tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanın amacı, ebeveyn öğretmenlerin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutumlarını farklı değişkenler açısından incelemektir. Araştırma verileri 2020-2021 Eğitim-Öğretim yılı içerisinde Aydın ili, Nazilli ilçesinde, devlet okullarında görev yapan 330 öğretmenden elde edilmiştir. Veri toplama aracı olarak, Beden Eğitimi Dersine Yönelik Anne-Baba Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistik ve parametrik olmayan testler kullanılmıştır. İki grup arasındaki karşılaştırmalarda Mann Whitney U- test, ikiden fazla grup arasındaki karşılaştırmalarda ise Kruskal Wallis H test ve Post-Hoc, Tamhane’s T2 test kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ebeveyn öğretmenlerin, çalışılan eğitim kademesi değişkeninde ölçeğin, işlevsel boyut ve önem boyutu açısından, ilkokulda görev yapan ebeveyn öğretmenlerle ortaokulda görev yapan öğretmenlerin tutumları arasında anlamlı fark olduğu sonucuna ulaşılmıştır (p<0.05). Branş değişkeninde, algısal boyutta, ebeveyn Beden Eğitimi ve Spor öğretmenleri ile ebeveyn okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin tutumları arasında anlamlı fark olduğu sonucuna ulaşılmıştır., Beden Eğitimi ve Spor öğretmenleri ile Yabancı Dil (Almanca ve İngilizce), Kimya, Fizik, Biyoloji ve Fen Bilimleri, Türkçe ve Edebiyat, Tarih, Coğrafya ve Sosyal, Müzik ve Görsel Sanatlar, Okul Öncesi ve Sınıf, Özel Eğitim, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, PDR, Felsefe, Matematik, Bilişim Teknolojileri, Meslek Dersleri ve Teknoloji Tasarım öğretmenlerinin işlevsel boyut, destek boyutu ve önem boyutu açısından tutumları arasında anlamlı fark olduğu sonucuna ulaşılmıştır (p<0.05). Yaş, cinsiyet ve eğitim durumu açısından ebeveyn öğretmenlerin Beden Eğitimi ve Spor dersine yönelik tutumları arasında anlamlı farklılık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır (p>0.05).

References

  • 1. Akdoğan, B. (2017). Lise öğrencilerinin ve ebeveynlerinin beden eğitimi dersine ilişkin tutumları. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü). Antrenörlük Eğitimi Anabilim Dalı, Hareket ve Antrenman Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • 2. Akgün, İ.B. ve İnan, M. (2009). İlköğretim okulları seçmeli spor etkinlikleri dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitim Sempozyumu, 20-22 Mayıs, Elâzığ. TÜBİTAK, 406-411.
  • 3. Aybek, A. (2007). Öğrencilerin beden eğitimi dersine ve ders dışı etkinliklere yönelik tutumlarında beden eğitimi öğretmenlerinin rolü. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • 4. Balyan, M., Balyan, K. Y., ve Kiremitçi, O. (2012). Farklı sportif etkinliklerin ilköğretim 2. kademe öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutum sosyal beceri ve öz yeterlik düzeylerine etkileri. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 14(2), 196-201.
  • 5. Başkonuş, T. (2020). Ortaöğretim öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi (Kırşehir ili örneği). Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 365-376. 6. Baxter-Jones A.D., Maffulli, N. (2003). Parental influence on sport participation in elite young athietes. Journal Sports Medicine Physical Fitness, 43(2): 250- 255.
  • 7. Çelikten, M. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 207-237. 8. Demirhan, G., ve Altay, F. (2001). Lise birinci sınıf öğrencilerinin beden eğitimi ve spora ilişkin tutum ölçeği II. Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 9-20.
  • 9. Erden, M. (1995). Öğretmen adaylarının öğretmenlik sertifikası derslerine yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11: 99-104.
  • 10. Güllü, M., Cengiz, Ş. Ş., Öztaşyonar, Y., ve Kaplan, B. (2016). Ortaokul öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi (Şanlıurfa ili örneği). Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 49-61.
  • 11. Güven, Ö. (2006). Beden eğitimi ve spora katılımda aile faktörü. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 10(10), 81-90.
  • 12. Kalfa, M. (2019). Diş hekimliği fakültesindeki öğrencilerinin spora yönelik tutumları. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 165-181.
  • 13. Karakoç, İ., ve Sezer, A. (2007). İlköğretim II. kademe sosyal bilgiler dersi coğrafya konularının öğretiminde çoklu zekâ uygulamalarının akademik başarıya etkisi. ISSN 1301-370X, 9.
  • 14. Kjønniksen, L., Anderssen, N., and Wold, B. (2009). Organized youth sport as a predictor of physical activity in adulthood. Scandinavian journal of medicine & science in sports, 19(5), 646–654.
  • 15. Koçak, F. (2014). Üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumları: bir ölçek geliştirme çalışması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(1), 59-69.
  • 16. Köse, M., ve Demir, E. (2014). Öğretmenlerin Rol Modelliği Hakkında Öğrenci Görüşleri. Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 4(1), 08-18.
  • 17. Öncü, E., ve Özbay, G. (2011). Beden eğitimi dersine yönelik ana-baba tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5 (3), 184-195.
  • 18. Phillips, S. R., and Silverman, S. (2012). Development of an instrument to assess fourth and fifth grade students' attitudes toward physical education. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 16(4), 316-327.
  • 19. Polat, H., ve Ünişen, A. (2017). Sınıf eğitimi öğretmen adaylarının görüşlerine göre program derslerine giren öğretim üyelerinin pedagojik yeterlikleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (27), 891-925.
  • 20. Seghers, J., De Martelaer, K. and Cardon, G. (2009). Yirmi birinci yüzyılda okullarda beden eğitimi için bir zorluk olarak gençlerin sağlığı: Flanders (Belçika) örneği. Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi, 14 (4), 407-420.
  • 21. Sunay, H., ve Seda Saracaloğlu, A. (2003). Türk sporcusunun spordan beklentileri ile spora yönelten unsurlar. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 43-48.
  • 22. Şata, M. (2020). Nicel araştırma yöntemleri. E. Oğuz (Ed.), Eğitimde araştırma yöntemleri (77-97). Ankara: Eğiten Kitap.
  • 23. Şentürk, H. E. (2015). Sportif Tutum Ölçeği: geliştirilmesi, geçerliliği ve güvenirliği. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 8-18.
  • 24. Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • 25. Tekkurşun Demir, G., Cicioğlu, H., ve İlhan, E.L. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının beden eğitimi dersine yönelik tutumları. Uluslararası Spor, Egzersiz ve Antrenman Bilimi Dergisi, 3(4),120-128.
  • 26. Tukel, Y. (2018). Rekreatif amaçlı spor yapanların spora yönelik tutumlarının cinsiyete ve medeni duruma göre değerlendirilmesi. SPORTIVE (Spor, Eğitim ve Rekreasyon Dergisi), 1(1), 12-18.
  • 27. Türkmen, M., Abdurahimoğlu, Y., Varol, S., ve Gökdağ, M. (2016). İslami İlimler Fakültesi Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. (Bartın Üniversitesi Örneği). Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 48-59.
Year 2021, Volume: 23 Issue: 2, 17 - 33, 30.06.2021

Abstract

References

  • 1. Akdoğan, B. (2017). Lise öğrencilerinin ve ebeveynlerinin beden eğitimi dersine ilişkin tutumları. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü). Antrenörlük Eğitimi Anabilim Dalı, Hareket ve Antrenman Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • 2. Akgün, İ.B. ve İnan, M. (2009). İlköğretim okulları seçmeli spor etkinlikleri dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitim Sempozyumu, 20-22 Mayıs, Elâzığ. TÜBİTAK, 406-411.
  • 3. Aybek, A. (2007). Öğrencilerin beden eğitimi dersine ve ders dışı etkinliklere yönelik tutumlarında beden eğitimi öğretmenlerinin rolü. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • 4. Balyan, M., Balyan, K. Y., ve Kiremitçi, O. (2012). Farklı sportif etkinliklerin ilköğretim 2. kademe öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutum sosyal beceri ve öz yeterlik düzeylerine etkileri. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 14(2), 196-201.
  • 5. Başkonuş, T. (2020). Ortaöğretim öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi (Kırşehir ili örneği). Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 365-376. 6. Baxter-Jones A.D., Maffulli, N. (2003). Parental influence on sport participation in elite young athietes. Journal Sports Medicine Physical Fitness, 43(2): 250- 255.
  • 7. Çelikten, M. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 207-237. 8. Demirhan, G., ve Altay, F. (2001). Lise birinci sınıf öğrencilerinin beden eğitimi ve spora ilişkin tutum ölçeği II. Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 9-20.
  • 9. Erden, M. (1995). Öğretmen adaylarının öğretmenlik sertifikası derslerine yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11: 99-104.
  • 10. Güllü, M., Cengiz, Ş. Ş., Öztaşyonar, Y., ve Kaplan, B. (2016). Ortaokul öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi (Şanlıurfa ili örneği). Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 49-61.
  • 11. Güven, Ö. (2006). Beden eğitimi ve spora katılımda aile faktörü. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 10(10), 81-90.
  • 12. Kalfa, M. (2019). Diş hekimliği fakültesindeki öğrencilerinin spora yönelik tutumları. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 165-181.
  • 13. Karakoç, İ., ve Sezer, A. (2007). İlköğretim II. kademe sosyal bilgiler dersi coğrafya konularının öğretiminde çoklu zekâ uygulamalarının akademik başarıya etkisi. ISSN 1301-370X, 9.
  • 14. Kjønniksen, L., Anderssen, N., and Wold, B. (2009). Organized youth sport as a predictor of physical activity in adulthood. Scandinavian journal of medicine & science in sports, 19(5), 646–654.
  • 15. Koçak, F. (2014). Üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumları: bir ölçek geliştirme çalışması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(1), 59-69.
  • 16. Köse, M., ve Demir, E. (2014). Öğretmenlerin Rol Modelliği Hakkında Öğrenci Görüşleri. Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 4(1), 08-18.
  • 17. Öncü, E., ve Özbay, G. (2011). Beden eğitimi dersine yönelik ana-baba tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5 (3), 184-195.
  • 18. Phillips, S. R., and Silverman, S. (2012). Development of an instrument to assess fourth and fifth grade students' attitudes toward physical education. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 16(4), 316-327.
  • 19. Polat, H., ve Ünişen, A. (2017). Sınıf eğitimi öğretmen adaylarının görüşlerine göre program derslerine giren öğretim üyelerinin pedagojik yeterlikleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (27), 891-925.
  • 20. Seghers, J., De Martelaer, K. and Cardon, G. (2009). Yirmi birinci yüzyılda okullarda beden eğitimi için bir zorluk olarak gençlerin sağlığı: Flanders (Belçika) örneği. Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi, 14 (4), 407-420.
  • 21. Sunay, H., ve Seda Saracaloğlu, A. (2003). Türk sporcusunun spordan beklentileri ile spora yönelten unsurlar. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 43-48.
  • 22. Şata, M. (2020). Nicel araştırma yöntemleri. E. Oğuz (Ed.), Eğitimde araştırma yöntemleri (77-97). Ankara: Eğiten Kitap.
  • 23. Şentürk, H. E. (2015). Sportif Tutum Ölçeği: geliştirilmesi, geçerliliği ve güvenirliği. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 8-18.
  • 24. Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • 25. Tekkurşun Demir, G., Cicioğlu, H., ve İlhan, E.L. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının beden eğitimi dersine yönelik tutumları. Uluslararası Spor, Egzersiz ve Antrenman Bilimi Dergisi, 3(4),120-128.
  • 26. Tukel, Y. (2018). Rekreatif amaçlı spor yapanların spora yönelik tutumlarının cinsiyete ve medeni duruma göre değerlendirilmesi. SPORTIVE (Spor, Eğitim ve Rekreasyon Dergisi), 1(1), 12-18.
  • 27. Türkmen, M., Abdurahimoğlu, Y., Varol, S., ve Gökdağ, M. (2016). İslami İlimler Fakültesi Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. (Bartın Üniversitesi Örneği). Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 48-59.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Makaleler
Authors

Mehmet Salar This is me 0000-0003-0977-1197

Hulusi Alp 0000-0001-9301-453X

Publication Date June 30, 2021
Acceptance Date June 22, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 23 Issue: 2

Cite

APA Salar, M., & Alp, H. (2021). Ebeveyn Öğretmenlerin Beden Eğitimi ve Spor Dersine Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Aydın İl Örneği). Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(2), 17-33.