This study intended to search how geography can be taught to students in a more clear, permanent, concrete, and entertaining way. The study group consisted of 45 pre-service geography teachers studying at Marmara University in the 2013-2014 academic year. They prepared and employed experimental materials on many subjects via separate review of the learning domains and subjects of each grade established by the Secondary Education Geography Curriculum. An attempt was made to ensure that the experimental materials could be found easily and cheaply nearby. The participants in the study group thought at the beginning of the study that they would not succeed in preparing and employing experimental materials. However, teaching effectiveness and authenticity of the experimental materials increased the participants’ self-confidence regarding geography teaching. In addition, material preparation improved the participants’ manual skills. By use of the attitude scale conducted at the end of the study, the participants’ views and attitudes towards experimental material practices were determined. It was realized that when experimental materials are used in geography education, many abstract geographical concepts and subjects can be taught more concretely and amusingly, thereby increasing students’ interest and curiosity through learning by doing and experiencing. In addition, at the end of the study, an exhibition titled “Entertaining Geography Education” was held, and information was provided about the application of the experimental materials prepared.
Key Words: Experimental material, learning by doing and experiencing, entertaining geography education.
Bu çalışma, coğrafyayı öğrencilere nasıl daha anlaşılır, kalıcı, somut ve eğlenceli şekilde öğretebiliriz düşüncesiyle ortaya çıkmıştır. Bu amaca uygun olarak Marmara Üniversitesi coğrafya öğretmen adaylarından gönüllük esasına göre oluşturulan 45 kişilik bir çalışma grubu ile 2013-2014 öğretim yılı süresince Ortaöğretim Coğrafya Dersi Programına göre her sınıfa ait öğrenme alanları ve konular ayrı ayrı taranarak buradaki birçok konu ile ilgili deney materyalleri hazırlanmış ve uygulanmıştır. Deney Materyalleri için gerekli malzemeler yakın çevreden temin edilebilecek kolaylıkta ve ucuzlukta olmasına dikkat edilmiştir. Çalışma grubunda bulunan katılımcılar, çalışma başlangıcında deney materyali uygulamalarını hazırlama ve uygulamada başarılı olamayacağı düşüncesinde oldukları belirtmişlerdir. Ancak çalışmanın ilerleyen aşamalarında ortaya çıkan deney materyali örneklerindeki öğreticilik başarısı ve özgünlük sonucunda katılımcıların coğrafya öğretimi yapmaya yönelik özgüvenlerinde artış olduğu ve materyal hazırlamada el becerilerinin geliştiği gözlenmiştir. Çalışma sonunda uygulanılan tutum ölçeği ile katılımcıların deney materyali uygulaması ile ilgili görüş ve tutumları belirlenmiştir. Coğrafya öğretiminde deney materyali kullanarak birçok soyut kavram ve konunun, yaparak ve yaşayarak öğrenme ile daha somut ve öğrencilerin ilgi ve merakını artıracak şekilde, eğlenceli olarak öğretilebileceği görülmüştür. Ayrıca çalışma sonunda “Eğlenceli Coğrafya Öğretimi” adlı bir sergi düzenlenerek hazırlanan coğrafya deney materyalleri uygulama örnekleri ile ilgili bilgilendirme yapılmıştır.
Primary Language | tr;en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 17, 2015 |
Submission Date | November 26, 2014 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 20 Issue: 34 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License