Karayolu trafik kazaları, ölüm ve yaralanmaların yanında sosyo-ekonomik ve psikolojik sonuçlarıyla ciddi bir tehdit kabul edilen en önemli küresel sorunlardandır. Bu bakımdan karayolu trafik kazalarının zamansal ve mekânsal boyutlarıyla ele alınması, bu soruna en iyi ve en tutarlı çözümlerin belirlenmesi için gereklidir. Yakın zamanda bu türden çalışmalar CBS (Coğrafi Bilgi Sistemleri) tekniklerine dayalı bir şekilde gerçekleştirilmektedir. Bu çalışmada Tekirdağ ilindeki karayolu trafik kazalarının zamansal ve mekânsal dağılışının CBS teknikleri kullanılarak analiz edilmesi amaçlanmıştır. Son birkaç on yıldır hızlı nüfus artışı, şehirleşme ve sanayileşme hareketlerine bağlı olarak trafik yoğunluğunun arttığı Tekirdağ ilindeki karayolu trafik kazalarının mekânsal dağılımının zamansal bir süreçte değerlendirilmesi, sorunların tespit edilmesi ve çözümlenmesi bakımından önemlidir. Emniyet Genel Müdürlüğü ve Jandarma Genel Komutanlığı kaynaklarından alınan karayolu trafik kazası verileri, Kernel Density ve Optimized Hot Spot (Getis-Ord Gi*) gibi CBS teknikleriyle birleştirilip, analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda Tekirdağ ilinde yıllara göre değişkenlik gösteren 12.767 karayolu trafik kazasının yaşandığı belirlenmiştir. İldeki kazaların daha çok bazı şehirsel alanlarda ve ana yol güzergahlarında gerçekleştiği tespit edilmiştir. Ayrıca çalışma sonuçlarının CBS teknikleri kullanılarak haritalanması, trafik yöneticilerine ve karar vericilere trafik güvenliğini arttırmak için öncelikli konumları belirlemede yardımcı olacaktır. Bu çalışmayla ulusal düzeyde etkili trafik güvenliği önlemlerinin daha nitelikli bir şekilde uygulanması için karayolu trafik kazalarının zamansal ve mekânsal boyutlarda analiz edildiği CBS destekli dinamik bir veri tabanının geliştirilmesi önerilmektedir.
Çalışma kapsamında kullanılan trafik kazası verilerinin temin edilmesindeki katkılarından dolayı Tekirdağ İl Emniyet Genel Müdürlüğü ve Tekirdağ İl Jandarma Genel Komutanlığı yetkililerine teşekkür ederiz.
Road traffic accidents are one of the most important global problems, which are considered a serious threat with their socio-economic and psychological consequences, as well as death and injuries. Therefore, handling spatiotemporal dimensions of road traffic accidents is necessary to determine the best and most consistent solutions to this problem. Recently, similar studies have been carried out based on Geographical Information Systems (GIS) techniques. This article is aimed to analyze the spatiotemporal distribution of road traffic accidents in Tekirdag province by using GIS techniques. For the last few decades, evaluating the spatial distribution of road traffic accidents in Tekirdag province, where traffic density has increased due to rapid population growth, urbanization, and industrialization movements, in a temporal process is important in terms of identifying and solving problems. Road traffic accident data from the General Directorate of Public Security and General Command of Gendarmerie were combined and analyzed with GIS techniques such as kernel density and hotspot analysis (Getis-Ord Gi*). As a result of the study, it was determined that 12.767 road traffic accidents occurred in Tekirdag province, which varied according to years. It has been determined that the accidents in the province mostly occur in some urban areas and main road routes. In addition, mapping using GIS techniques of study results will help traffic managers and decision makers in identifying priority locations to increase traffic safety. In this study, it is suggested to develop a dynamic database supported by GIS in which road traffic accidents are analyzed in spatiotemporal dimensions in order to implement traffic safety measures more effectively.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Transport Geography |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2023 |
Submission Date | February 17, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 28 Issue: 49 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License