ABSTRACT
Research in educational science showed that existing
knowledge and perceptions play important role in learning of knew information.
Stereotypical images of a dentist could give many hints to dental collages and
dentist who are practicing.
Aim: The purpose of the study was to describe and document the stereotypical
images of a dentist and then investigate the development of DDS’s students’
perception of a dentist during the five-year training.
Materials and Methods: Data was collected through dental students (N=214) drawings of themselves
as a practicing dentist and other students (N=93) drawing of a practicing
dentist.
Results: Results of the study showed that several stereotypical images existed in
both groups drawings. The most common
drawings were “patients lying, existence of equipment, and existence of light”.
Stereotypical images dental students hold show different patterns after
preclinical training.
Conclusion: Within the
limitations of this study it can be concluded that more exposure to the profession in early years of training is recommended
for the dental students.
DİŞ HEKİMİ İLE İLGİLİ SİMGESEL GENEL KANI VE DİŞ HEKİMLİĞİ EĞİTİMİ BOYUNCA BU SİMGELERİN DEĞİŞİMİ: “DİŞ HEKİMİ ÇİZ TESTİ”NİN (DHÇT) UYGULANMASI
ÖZ
Eğitim bilimleri araştırmaları bireyin mevcut bilgileri
ve algılarının yeni bilgilerin öğrenilmesinde önemli rol oynadığını
göstermektedir. Diş hekimi ile ilgili simgesel genel kanı diş hekimliği
fakültelerine ve diş hekimlerine birçok ipucu sağlayabilir.
Amaç: Bu çalışmanın amacı diş hekimi ile ilgili simge- sel genel kanıları tanımlamak ve diş hekimliği
fakültesi öğrencilerinin diş hekimi algılarının beş yıllık diş hekim- liği
programı boyunca nasıl değiştiğini incelemektir.
Gereç ve Yöntem: Veriler diş hekimliği
fakültesi öğrencilerinin (N=214) kendilerini tedavi uygulayan bir diş hekimi
olarak çizmeleri ve diğer fakülte öğrencilerinin (N=93) diş tedavisi
gerçekleştiren bir diş hekimini çizimlerinden elde edilmiştir.
Bulgular:Çalışmanın sonucu her iki grupta da
biçok simgesel genel kanıların yer aldığını göstermektedir. En yaygın çizilen
simge “uzanmış hasta, mevcut tedavi ekipmanları, ve tedavi lambası” olmuştur.
Diş hekimliği öğrencilerinin sahip oldukları simgesel genel kanı preklinik
sonrası farklılık göstermektedir.
Sonuç: Bu çalışmanın sınırları dahilinde,
öğrencilerin diş hekimliği eğitiminde daha erken yıllardan itibaren mesleki
uygulamlara dahil edilmesini önermektedir.
Anahtar Kelimeler: Diş Hekimi, basmakalıp görüntüler, algı,
müfredat.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 26 Issue: 3 |
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. Tıklayınız.