Demokratik Alman Cumhuriyeti’nin (DAC) (1949-1989) ekin
siyasetinde yazarlar ve sanatçılardan toplumcu gerçekçilik ilkesi çerçevesinde yapıtlar üretmeleri istenmiş ve bu ilkeye uymayan yazarların yapıtlarının
çoğunun yayımlanması engellenmiş veya sansür edilmiştir. Ele alınması uygun
görülmeyen izleklerden birisi ise cumhuriyet kaçağı izleğidir, çünkü bu izleğin
söz konusu edilmesi halkı doğudan batıya göç etmeye özendirebilir endişesini
barındırmaktadır. Buna rağmen kimi yerde kapalı, açık veya şifreli bir biçimde
kimi yazarlar bu izleği ele almışlardır. DAC yazarlarından Jurek Becker,
Reiner Kunze ve Stefan Heym gibi yazarların cumhuriyet kaçağı izleğini
yapıtlarında farklı biçimlerde yansıttıkları dikkat çekmektedir.
Bu çalışmada, söz konusu yazarların cumhuriyet kaçağı izleğini neden
ve nasıl ele aldıklarının incelenmesi erek edinilmiştir. Öncelikle kısaca
DAC’de sınır geçişlerine uymayan kişilere uygulanan cezaların tarihsel
gelişimine göz atılacak, ardından Jurek Becker, Reiner Kunze ve Stefan
Heym’ın yaşamöykülerine ve Doğu Almanya yazınındaki yerine kısaca
değinilecek, son aşamada ise Schlaflose Tage (Uykusuz Günler),
Friedenskinder (Barışın Çocukları) ve Mein Richard (Oğlum Richard) adlı
yapıtlarında cumhuriyet kaçağı izleğinin nasıl yansıtıldığı irdelenecektir.
Çalışmanın sonunda cumhuriyet kaçağı izleği bağlamında genel bir
değerlendirme yapılarak yapıtlarda tespit edilen ortak ve farklı öğelerin
nedenleri tartışılacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 18, 2020 |
Submission Date | July 27, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 65 |