Research Article
BibTex RIS Cite

TOKAT YÖRESİNDEKİ AHŞAP MİNARELİ CAMİLER

Year 2016, Issue: 37, 240 - 277, 28.12.2016

Abstract

Öz

Minareler
İslamiyet’in ilk ortaya çıkışından bu yana cami yapılarının önemli
unsurlarından birisi olmuştur. Ezanı daha uzağa duyurabilme amacıyla inşa
edilen minarelerin şekillenmelerinde bölgesel etkiler, estetik kaygılar ve
gelenekler etkili olmuştur. Minareler İslamiyet’in ilk yıllarında daha çok
fonksiyonel amaca hizmet eden mimari elemanlarken sonraki dönemlerde cami
mimarisinin ve siluetinin ayrılmaz parçası haline gelmişlerdir.

Minarelerde
inşa malzemesi olarak daha çok taş ve tuğla tercih edilmiştir. Buna karşın
özellikle 19. yüzyıl ve sonrası inşa edilen birtakım camide minarelerin ahşap
malzemeyle inşa edildikleri görülmektedir. Bu camiler genellikle küçük ölçekli
mahalle camileridir. Bu camilerdeki minarelerde ahşap malzemenin tercih
edilmesi kolay bulunan hafif bir malzeme olması ve kullanımının daha kolay
olmasından kaynaklanmaktadır. 19. yüzyıl öncesinde de ahşap minare yapılarının
varlığı bilinmektedir. Ancak bu minareler günümüze gelememiştir. Ahşabın taş ve
tuğlaya nazaran daha dayanıksız bir malzeme olması bu durumun sebeplerinden
birisidir.

Tokat
ve çevresi ahşap minareleri camilerin yoğunlaştığı bölgelerden birisidir.
Özellikle kent merkezinde Sulusokak ve kale eteklerinde yer alan bir takım
küçük ölçekli caminin minaresi ahşaptır. Bu camiler ahşap minareleriyle
birlikte tarihi mahallelerin siluetlerini oluşturmaktadır.










References

  • Akgündüz, A. – Öztürk, S. ve Baş, Y. (2005), Üç Devirde Bir Mabed Ayasofya, İstanbul.
  • Altun, A. (1982). “Kütahya’nın Türk Devri Mimarisi Bir Deneme”, Atatürk’ün Doğumunun 100. Yılına Armağan Kütahya, İstanbul, 171-700.
  • Altun, A. (1978). Anadolu’da Artuklu Devri Türk Mimarisinin Gelişmesi, İstanbul.
  • Aslanapa, O. (1989). Türk Sanatı, Ankara.
  • Atak, E. (2014). Anadolu’da Lale Devri Mimarisi (İstanbul Dışı Örnekler Üzerine BirAraştırma), (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Aytekin, O. (1999). Ortaçağdan Osmanlı Dönemine Kadar Artvin’deki Mimari Eserler, Ankara.
  • Bakırer, Ö. (1971). “Anadolu’da XIII. Yüzyıl Tuğla Minarelerin Konum, Şekil, Malzeme ve Tezyinat Özellikleri”, Vakıflar Dergisi, S.9, Ankara, 337-363.
  • Berchem, V. (1960). “Mimari”, İslam Ansiklopedisi, Cilt:8, İstanbul, 318-322.
Year 2016, Issue: 37, 240 - 277, 28.12.2016

Abstract

References

  • Akgündüz, A. – Öztürk, S. ve Baş, Y. (2005), Üç Devirde Bir Mabed Ayasofya, İstanbul.
  • Altun, A. (1982). “Kütahya’nın Türk Devri Mimarisi Bir Deneme”, Atatürk’ün Doğumunun 100. Yılına Armağan Kütahya, İstanbul, 171-700.
  • Altun, A. (1978). Anadolu’da Artuklu Devri Türk Mimarisinin Gelişmesi, İstanbul.
  • Aslanapa, O. (1989). Türk Sanatı, Ankara.
  • Atak, E. (2014). Anadolu’da Lale Devri Mimarisi (İstanbul Dışı Örnekler Üzerine BirAraştırma), (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Aytekin, O. (1999). Ortaçağdan Osmanlı Dönemine Kadar Artvin’deki Mimari Eserler, Ankara.
  • Bakırer, Ö. (1971). “Anadolu’da XIII. Yüzyıl Tuğla Minarelerin Konum, Şekil, Malzeme ve Tezyinat Özellikleri”, Vakıflar Dergisi, S.9, Ankara, 337-363.
  • Berchem, V. (1960). “Mimari”, İslam Ansiklopedisi, Cilt:8, İstanbul, 318-322.
There are 8 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Ekan Atak

Publication Date December 28, 2016
Submission Date December 28, 2016
Published in Issue Year 2016 Issue: 37

Cite

APA Atak, E. (2016). TOKAT YÖRESİNDEKİ AHŞAP MİNARELİ CAMİLER. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(37), 240-277.

Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.