Research Article
BibTex RIS Cite

ERKEN DÖNEMLERDE ANADOLU’DA ELE GEÇEN FİLDİŞİ ESERLER ÜZERİNE GENEL BİR DEĞERLENDİRME

Year 2017, Issue: 38, 131 - 150, 29.05.2017

Abstract

Anadolu kazılarında açığa çıkarılan fildişi
eserler, prestij malları içinde değerlendirilmekte ve metal, kemik gibi diğer
mal gruplarına oranla sayıca daha az ele geçmektedir. Bu açıdan bakıldığında fildişi
eser grubu ile ilgili olarak elimizdeki bilgiler de kısıtlı olmaktadır.
Mezopotamya’dan Anadolu’ya ithal edilmiş veya çeşitli yollarla getirilmiş olan
fildişi eserlerin sadece Anadolu dışında değil yerli atölyelerde de üretildiği
anlaşılmaktadır. Paleolitik Çağ’dan itibaren kullanım gören fildişi
hammaddesinden özellikle süslemede ve heykelcik yapımında yararlanılmıştır. Bu
çalışmada, kronolojik sıra takip edilerek Demir Çağı sonuna kadar fildişi
eserlerdeki gelişimin izlenilmesi amaçlanmıştır.

References

  • Bilgi 2012: Ö. Bilgi, Anadolu’da İnsan Görüntüleri ‘Klasik Çağ Öncesi’, İstanbul 2012
  • Dusinberre 2010: Elspeth R. M. Dusinberre, “Lidya Fildişi Eserleri”, Lidyalılar ve Dünyaları (Ed. Nicholas D. Cahill), YKY, İstanbul 2010, 191-200
  • Güterbock 1971: H. G. Güterbock, “Ivory in Hittite Texts”, Anadolu 15 (1971), 1-7
  • N. Özgüç 2002: N. Özgüç, “Seçkin Sanat Eserleri: Anadolu Fildişi Yapıtları”, Hititler ve Hitit İmparatorluğu: 1000 Tanrılı Halk (Die Hethiter und Ihr Reich: Das Volk Der 1000 Götter), (Edit. Wenzel Jacob), Bonn 2002, 244-247, 498-499
  • Özgüç 1969: T. Özgüç, Altıntepe II: Mezarlar, Depo Binası ve Fildişi Eserler, TTKY V. Seri, No 27, TTK Basımevi, Ankara 1969

A General Overview on the Ivory Artifacts found in Anatolia in the Early Periods

Year 2017, Issue: 38, 131 - 150, 29.05.2017

Abstract

The ivory artifacts excavated in Anatolian excavations are evaluated within the prestige merchandise and are uncovered fewer in number than other groups of goods such as metal and bone. From this point of view, the information about the group of ivory artifacts is also limited. It is understood that ivory artifacts imported from Mesopotamia to Anatolia or brought in various ways are produced not only outside of Anatolia but also in domestic workshops. The ivory raw material used since the Paleolithic Age was especially used for ornamental and figurine making. In this study, it was aimed to follow the development in ivory artifacts until the end of Iron Age by following chronological order.

References

  • Bilgi 2012: Ö. Bilgi, Anadolu’da İnsan Görüntüleri ‘Klasik Çağ Öncesi’, İstanbul 2012
  • Dusinberre 2010: Elspeth R. M. Dusinberre, “Lidya Fildişi Eserleri”, Lidyalılar ve Dünyaları (Ed. Nicholas D. Cahill), YKY, İstanbul 2010, 191-200
  • Güterbock 1971: H. G. Güterbock, “Ivory in Hittite Texts”, Anadolu 15 (1971), 1-7
  • N. Özgüç 2002: N. Özgüç, “Seçkin Sanat Eserleri: Anadolu Fildişi Yapıtları”, Hititler ve Hitit İmparatorluğu: 1000 Tanrılı Halk (Die Hethiter und Ihr Reich: Das Volk Der 1000 Götter), (Edit. Wenzel Jacob), Bonn 2002, 244-247, 498-499
  • Özgüç 1969: T. Özgüç, Altıntepe II: Mezarlar, Depo Binası ve Fildişi Eserler, TTKY V. Seri, No 27, TTK Basımevi, Ankara 1969
There are 5 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Rabia Akarsu

Publication Date May 29, 2017
Submission Date February 21, 2017
Published in Issue Year 2017 Issue: 38

Cite

APA Akarsu, R. (2017). ERKEN DÖNEMLERDE ANADOLU’DA ELE GEÇEN FİLDİŞİ ESERLER ÜZERİNE GENEL BİR DEĞERLENDİRME. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(38), 131-150.

Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.