Research Article
BibTex RIS Cite

Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının Sosyal Medyanın Sanat Eğitimi Sürecinde Kullanımına Yönelik Görüşleri

Year 2020, Volume: 26 Issue: 45, 588 - 593, 22.10.2020
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.755193

Abstract

Sosyal medya, toplumda büyük bir ilgi görmekte ve son yıllarda eğitimin bir aracı olarak kullanılmaktadır. Sosyal medya araçları, sanatçılara ve sanat eğitimcilerine birçok olanak sağlamaktadır. Ancak ulusal ve uluslararası literatür incelendiğinde, görsel sanatlar öğretmen adaylarının sosyal medyayı sanat eğitimi sürecinde kullanmasına yönelik araştırmaların çok az olduğu görülmüştür. Bu nedenle bu çalışmada görsel sanatlar öğretmen adaylarının sosyal medyayı sanat eğitimi sürecinde kullanımlarına yönelik görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın amacına bağlı olarak çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2019-2020 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi bünyesinde Resim-İş eğitimi programı kapsamında öğrenim gören 28 öğretmen adayından oluşturulmuştur. Çalışma grubu, amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi esas alınarak belirlenmiştir. Araştırmada, yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Bu doğrultuda toplanan veriler, içerik analizi ile analiz edilmiştir. Analizler sonucunda, öğretmen adaylarının eğitim amaçlı kullandıkları sosyal medya uygulamaları içerisinde en fazla “Pinterest”i tercih etikleri tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarını sosyal medya uygulamalarına yönelten birçok neden olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının sosyal medyanın sanat eğitimi sürecinde kullanımı konusunda olumlu ve olumsuz düşünceleri olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda, sosyal meydanın da dahil olduğu yeni teknolojilerin kullanıldığı sanat eğitimi sınıflarında alternatif öğrenme modelleri önerilebilir.

References

  • Ahmed, Y. A., Ahmad, M. N., Ahmad, N., & Zakaria, N. H. (2019). Social media for knowledge-sharing: A systematic literature review. Telematics and informatics, 37, 72-112.
  • Aydın, H. (2015). Sosyal paylaşım sitelerinin öğrencilerin görsel sanatlar eğitimine katkıları (Yüksek lisans tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 397381).
  • Brown, J. S., & Adler, R. P. (2008). Minds on fire: Open education, the long tail, and learning 2.0. Educause Review, 43(1), 16-32.
  • Buffington, M. L. (2008). Creating and consuming Web 2.0 in art education. Computers in the Schools, 25(3-4), 303-313.
  • Castro, J. C. (2012). Learning and teaching art through social media. Studies in Art Education, 53(2), 152-169.
  • Creswell, J. (2002) Research design: Qualitative, quantitative and mixed method approaches. London: Sage.
  • Çığır, E. (2016). Görsel sanatlar öğretimine yönelik sosyal ağ odaklı görsel kültür uygulamalarının incelenmesi (Yüksek lisans tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 449978).
  • DeWilde, J. J. (2016). Social media as a tool to share art curriculum (Yüksek lisans Tezi). School of Art, Illinois State University, US.
  • Güler, E., & Erişti, S. D. B. (2019). Görsel sanatlar öğretiminde sosyal ağ odaklı görsel kültür eğitimi etkinliği: Hieronymus bosch’un ‘dünyevi zevkler bahçesi’eserinin incelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 738-767.
  • Jones, B. L. (2015). Collective learning resources: Connecting social-learning practices in deviant art to art education. Studies in Art Education, 56(4), 341-354.
  • Lenhart, A., Purcell, K., Smith, A., & Zickuhr, K. (2010). Social media & mobile ınternet use among teens and young adults. Millennials. Pew internet & American life project. Erişim adresi: http://pewinternet.org/Reports/2010 /Social-Media-and-Young-Adults.aspx
  • Manca, S. & Ranieri, M. (2016). Facebook and the others. Potentials and obstacles of social media for teaching in higher education. Computers & Education, 95, 216-230.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel arastirma: Desen ve uygulama için bir rehber. S. Turan (Ed. ve Çev.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Moghavvemi, S., Sulaiman, A., Jaafar, N. I. & Kasem, N. (2018). Social media as a complementary learning tool for teaching and learning: The case of Youtube. The International Journal of Management Education, 16(1), 37-42.
  • Özkan, M. (2019). Görsel sanatlar öğretmen adaylarının sosyal medyanın öğrenme sürecine etkilerine ilişkin görüşleri ‘Pamukkale Üniversitesi Örneği’ (Yüksek lisans tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 561237).
  • Özsavaş Uluçay, N. (2017). Görsel tasarım eğitiminde sosyal medyanın kullanımı. The Journal of Academic Social Science, 5, 372-379.
  • Patton, R. M., & Buffington, M. L. (2016). Keeping up with our students: The evolution of technology and standards in art education. Arts Education Policy Review, 117(3), 1-9.
  • Sweeny, R. W. (2009). There's no I in YouTube: social media, networked identity and art education. International Journal of Education through Art, 5(2-3), 201-212.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı), Ankara: Seçkin Yayınları.

Visual Art Teacher Candidates’ Opinions on The Use of Social Media in The Art Education Process

Year 2020, Volume: 26 Issue: 45, 588 - 593, 22.10.2020
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.755193

Abstract

Social media draws a great interest in the society and is used as a tool of education in recent years. Social media tools provide many opportunities for artists and art educators. However, when the national and international literature is examined, it has been observed that there is very little research on visual arts teacher candidates to use social media in the art education process. The aim of this study is to examine the opinions of visual arts teacher candidates towards the use of social media in the art education process. Depending on the purpose of the research, a case study pattern, one of the qualitative research methods, has been used in the study. The study group of the research was occurred from 28 pre-service teachers studying under the Art Education program within the Van Yüzüncü Yıl University Faculty of Education in the spring semester of the 2019-2020 academic year. The study group has been determined based on the criterion sampling method, which is one of the purposeful sampling methods. In the research, semi-structured interview form has been used. The data collected in this direction were analyzed by content analysis. As a result of the analyzes, the most preferred “Pinterest” was determined among the social media applications used by teacher candidates for educational purposes. It has been determined that there are many reasons that direct pre-service teachers to social media applications. In addition, it has been determined that pre-service teachers have positive and negative thoughts about the use of social media in the art education process. As a result of the researches, alternative learning models can be proposed in art education classes using new technologies including social media.

References

  • Ahmed, Y. A., Ahmad, M. N., Ahmad, N., & Zakaria, N. H. (2019). Social media for knowledge-sharing: A systematic literature review. Telematics and informatics, 37, 72-112.
  • Aydın, H. (2015). Sosyal paylaşım sitelerinin öğrencilerin görsel sanatlar eğitimine katkıları (Yüksek lisans tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 397381).
  • Brown, J. S., & Adler, R. P. (2008). Minds on fire: Open education, the long tail, and learning 2.0. Educause Review, 43(1), 16-32.
  • Buffington, M. L. (2008). Creating and consuming Web 2.0 in art education. Computers in the Schools, 25(3-4), 303-313.
  • Castro, J. C. (2012). Learning and teaching art through social media. Studies in Art Education, 53(2), 152-169.
  • Creswell, J. (2002) Research design: Qualitative, quantitative and mixed method approaches. London: Sage.
  • Çığır, E. (2016). Görsel sanatlar öğretimine yönelik sosyal ağ odaklı görsel kültür uygulamalarının incelenmesi (Yüksek lisans tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 449978).
  • DeWilde, J. J. (2016). Social media as a tool to share art curriculum (Yüksek lisans Tezi). School of Art, Illinois State University, US.
  • Güler, E., & Erişti, S. D. B. (2019). Görsel sanatlar öğretiminde sosyal ağ odaklı görsel kültür eğitimi etkinliği: Hieronymus bosch’un ‘dünyevi zevkler bahçesi’eserinin incelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 738-767.
  • Jones, B. L. (2015). Collective learning resources: Connecting social-learning practices in deviant art to art education. Studies in Art Education, 56(4), 341-354.
  • Lenhart, A., Purcell, K., Smith, A., & Zickuhr, K. (2010). Social media & mobile ınternet use among teens and young adults. Millennials. Pew internet & American life project. Erişim adresi: http://pewinternet.org/Reports/2010 /Social-Media-and-Young-Adults.aspx
  • Manca, S. & Ranieri, M. (2016). Facebook and the others. Potentials and obstacles of social media for teaching in higher education. Computers & Education, 95, 216-230.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel arastirma: Desen ve uygulama için bir rehber. S. Turan (Ed. ve Çev.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Moghavvemi, S., Sulaiman, A., Jaafar, N. I. & Kasem, N. (2018). Social media as a complementary learning tool for teaching and learning: The case of Youtube. The International Journal of Management Education, 16(1), 37-42.
  • Özkan, M. (2019). Görsel sanatlar öğretmen adaylarının sosyal medyanın öğrenme sürecine etkilerine ilişkin görüşleri ‘Pamukkale Üniversitesi Örneği’ (Yüksek lisans tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 561237).
  • Özsavaş Uluçay, N. (2017). Görsel tasarım eğitiminde sosyal medyanın kullanımı. The Journal of Academic Social Science, 5, 372-379.
  • Patton, R. M., & Buffington, M. L. (2016). Keeping up with our students: The evolution of technology and standards in art education. Arts Education Policy Review, 117(3), 1-9.
  • Sweeny, R. W. (2009). There's no I in YouTube: social media, networked identity and art education. International Journal of Education through Art, 5(2-3), 201-212.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı), Ankara: Seçkin Yayınları.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Yahya Hiçyilmaz 0000-0003-3453-9998

Publication Date October 22, 2020
Submission Date June 19, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 26 Issue: 45

Cite

APA Hiçyilmaz, Y. (2020). Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının Sosyal Medyanın Sanat Eğitimi Sürecinde Kullanımına Yönelik Görüşleri. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 26(45), 588-593. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.755193

Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.