Healthy Lifestyle Behaviors and Related Influencing Factors of Midwifery Students Objective: The aim of this research was to determine healthy lifestyle behaviors effect of sociodemographic characteristics and educational processes on midwifery students. Method: The study was carried in the academic year 2006-2007 at Midwifery Department of High School of Health in university as a descriptive design was conducted on 132 students attending. In the collection of the data personal information form and consisting of 48 items that are rated four point likert-type Healthy Lifestyle Behavior Scale were used. The data were evaluated by SPSS 14.0 program. The data were analyzed using number and percentage distribution, student's t test, Man-Whitney U test, Kruskal-Wallis test and analysis of variance. Statistically significant relationship between the variables in determining were based on p<0.05 value Results: Total score of Healthy Lifestyle Behavior Scale of the students participating in the research is 126.73±20.91 and sub-group scale scores; self-actualisation is 37.62±6.63, health responsibility is 24.18±5.49, exercise is 9.58±3.29, nutrition is 15.94±3.22, interpersonal support is 21.06±3.88, stress management is 18.31±3.83. When the healthy lifestyle behaviors of the students and the related scores they got are studied according to the variables, it was seen that the students whose fathers’ have a middle school or higher degree, with high income levels, monthly requirements met sufficiently, and participate in sports activities have higher scores and the difference is statistically significant (p<0.05). Conclusion: The Healty Healthy Lifestyle Behavior Scale mean score of the students was found to be in moderate level in the study. The highest mean scores obtained from the scale were found sub-groups that selfactualisation, interpersonal support and nutrition. Marital status, parental education level, income level and to participate in spors activities status were found to affect the behavior of a healthy lifestyle.
Amaç: Araştırmanın amacı; ebelik öğrencilerinin sosyo-demografik özelliklerinin ve eğitim
süreçlerinin, sağlıklı yaşam biçimi davranışlarına olan etkisinin belirlenmesidir.
Yöntem: Araştırma, 2006-2007 eğitim-öğretim yılında, bir üniversitenin Sağlık Yüksekokulu Ebelik
Bölümü’nde öğrenim gören 132 öğrenci üzerinde tanımlayıcı olarak yürütülmüştür. Verilerin toplanmasında
kişisel bilgi formu ve 48 maddeden oluşan 4’lü likert tipi Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği
kullanılmıştır. Verilerin değerlendirmesi; SPSS 14.0 programı ile yapılmış, değerlendirmede sayı ve yüzdelik
dağılım, student t testi, Man Whitney U testi, Kruskal Wallis testi ve varyans analizi kullanılmıştır. Değişkenler
arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişkinin olup olmadığının belirlenmesinde p < 0.05 değeri temel
alınmıştır.
Bulgular: Araştırmaya alınan öğrencilerin ölçek toplam puanı 126.73±20.91, alt grup ölçek puanları;
kendini gerçekleştirme 37.62±6.63, sağlık sorumluluğu 24.18±5.49, egzersiz 9.58±3.29, beslenme 15.94±3.22,
kişilerarası destek 21.06±3.88 ve stres yönetimi 18.31±3.83’tür. Öğrencilerin sağlıklı yaşam biçimi davranışları
ile ilgili aldıkları puanlar değişkenlere göre incelendiğinde; evli öğrencilerin, babası ortaokul ve üzeri öğrenime
sahip olanların, aylık gelir düzeyi yüksek olanların, aylık gereksinimleri yeterli düzeyde karşılananların, sportif
aktivitelere katılanların diğerlerinden daha yüksek puana sahip oldukları ve aradaki farkın istatistiksel açıdan
anlamlı olduğu belirlenmiştir (p < 0.05).
Sonuç: Araştırmada; öğrencilerin Sağlıklı Yaşam Biçimi Ölçeği puan ortalamasının orta düzeyde
olduğu belirlenirken, en yüksek puan ortalamasının kendini gerçekleştirme, kişilerarası destek ve beslenme alt
gruplarında olduğu, medeni durum, ebeveyn öğrenim durumu, aylık gelir düzeyi ve sportif aktivitelere katılma
durumunun sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını etkilediği bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 22, 2014 |
Submission Date | July 31, 2012 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 17 Issue: 1 |
Journal is listed in the EBSCO CINAHL Database since 2019.
Journal of Anatolian Nursing and Health Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0)