Research Article
BibTex RIS Cite

The Investigation of Metacognition Levels in Nursing Students to Some Variables

Year 2014, Volume: 17 Issue: 3, 145 - 150, 29.09.2014

Abstract

Purpose: The purpose of our study determine the metacognitice levels and the factors affecting the level of matacognition in nursing students.

Methods: This is a descriptive study. The study population included 220 students who continuing education in Nursing Department of Bitlis Eren University Health School during the 2011-2012 academic year. The date of the survey in attendence and 137 students who accepted were included in the sample. Data was collecting by a questionnaire for social demographic characteristics and The Metacognitions Questionnaire-30.

Results: The average age of the research group is 22.6±2.1. 58.4% of the students were male, 42.3% of the student in the third class. Metacognition scale total score of students are 77.3 ± 10.6. Metacognition scale mean score of female students are 75.0 ± 11.4, male students are 79.0 ± 9.7 (p<0.05). Analysis regarding the mathers education of students indicates that average mean scores of the level education of mathers high school and above were significantly different lower. Acoording to class and success variable not significantly different were found between scale and subgroups.

Conclusion: Nursing students skills development metacognitive beliefs, academicians are recommended to help develop this skills.

References

  • Aktürk   AO,   Şahin   İ. Üstbiliş   ve   Bilgisayar   Öğretimi.   Selçuk   Üniversitesi   Ahmet   Keleşoğlu   Eğitim  Fakültesi  Dergisi  2011;;31(2):383-407.
  • Baltacı   M,   Akpınar   B. WEB   Tabanlı   Öğretimin   Öğrenenlerin   Üstbiliş   Farkındalık   Düzeyine   Etkisi.   Mustafa   Kemal   Üniversitesi   Sosyal   Bilimler   Enstitüsü  Dergisi  2011;; 8(16): 319-33.
  • Choi H. The Effects of Problem Based Learning on the Metacognition, Critical Thinking and Problem Solving Process of Nursing Students. Taehan Kanho Hakhoe Chi 2004; 34(5): 712-21.
  • Demir   Ö,   Özmen   Kaymak   S. Üniversite   Öğrencilerinin   Üstbiliş   Düzeylerinin   Çeşitli Değişkenler   Açısından   İncelenmesi.   Çanakkale   Üniversitesi    Sosyal  Bilimler  Enstitüsü  Dergisi  2011;; 20(3): 145-60.
  • Flavell J H. Metacognitive and Cognitive Monitoring: A New Area of Cognitive Developmental Inquiry. American Psychologyst 1979; 34(10): 906-11.
  • Kuiper R. Enhancing metacognition through the reflective Use of self-regulated learning strategies 2002; 33(2): 78-87.
  • Kuiper RA, Pesut DJ. Promoting Cognitive and Metacognitive Reflective Reasoning Skills in Nursing Practice: Self-regulated Learning Theory. Journal of Advanced Nursing 2004; 45(4): 381-91.
  • Özsoy   G. Üstbiliş.   Türk   Eğitim   Bilimleri   Dergisi   2008; 6(4): 713-40.
  • Poorman S, Mastorovich M. Using Metacognitive Straregies to Help Students Learn in Pretest and Posttest Rewiev. Nurse Educator 2008; 33(4): 176
  • Saban   İflazoğlu   A,   Saban   A. Sınıf   Öğretmenliği Öğrencilerinin   Bilişsel   Farkındalıkları   ile     Güdülerinin   Bazı   Sosyo-Demografik   Değişkenlere   Göre  İncelenmesi.  Ege  Eğitim  Dergisi  2008;; 9(1): 35
  • Semerci   Ç,   Elaldı   Ş. Tıp   Fakültesi   Öğrencilerinin   Üstbilişsel   İnançları   (Cumhuriyet   Üniversitesi   Örneği).  Uluslararası  Eğitim  Programları  ve  Öğretim   Çalışmaları  Dergisi  2011;; 1(2): 37-49.
  • Tosun A, Irak M. Üstbiliş   Ölçeği-30’un   Türkçe   Uyarlaması,   Geçerliği,   Güvenirliği,   Kaygı   ve   Obsesif-Kompülsif   Belirtilerle   İlişkisi.   Türk   Psikiyatri Dergisi 2008; 19(1): 67-80.
  • Worrell PJ. Metacognition: Implications for Instruction in Nursing Education. J Nurs Educ 1990; 29(4): 170-5.

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ÜSTBİLİŞ DÜZEYLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Year 2014, Volume: 17 Issue: 3, 145 - 150, 29.09.2014

Abstract

Amaç: Hemşirelik öğrencilerinin algıladıkları üst biliş düzeylerini ve üst biliş düzeylerini etkileyen faktörleri belirlemek amacı ile  yapılmıştır.

 

Yöntem: Tanımlayıcı bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini 2011-2012 öğretim yılı güz döneminde Bitlis Eren Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümünde eğitimlerine devam eden 220 öğrenci oluşturmaktadır. Anketin yapıldığı tarihte derse devam eden ve anketi doldurmayı kabul eden 137 öğrenci ise örneklem kapsamına alınmıştır. Araştırmanın verileri sosyo-demografik özellikleri içeren anket formu ve Üst Biliş-30 Ölçeği ile elde edilmiştir.

 Bulgular: Araştırma kapsamına alınan öğrencilerin yaş ortalamaları 22.6±2.1’dir. Öğrencilerin % 58.4’ü erkek, % 42.3’ü üçüncü sınıfta okumaktadır.  Öğrencilerin üstbiliş ölçeği toplam puan ortalamaları 77.3±10.6’dır. Kız öğrencilerin üstbiliş ölçeği  puan ortalaması 75.0±11.4, erkek öğrencilerin 79.0±9.7’dir (p<0.05). Öğrencilerin annelerinin eğitim düzeylerine göre incelendiğinde, üstbiliş ölçeğinin kontrol edilemezlik alt boyutunda anne eğitimi lise ve üzeri olanların puan ortalamaları anlamlı olarak düşüktür.   Sınıf ve  başarı durumu değişkenine göre ölçek ve alt grupları arasında anlamlılık bulunamamıştır.

 

Sonuçlar: Hemşirelik öğrencilerinin üst biliş becerilerinin geliştirilmesi, öğretim elemanlarının derslerinde bu beceriyi arttıracak etkinliklere yönelmesi gerekmektedir.

References

  • Aktürk   AO,   Şahin   İ. Üstbiliş   ve   Bilgisayar   Öğretimi.   Selçuk   Üniversitesi   Ahmet   Keleşoğlu   Eğitim  Fakültesi  Dergisi  2011;;31(2):383-407.
  • Baltacı   M,   Akpınar   B. WEB   Tabanlı   Öğretimin   Öğrenenlerin   Üstbiliş   Farkındalık   Düzeyine   Etkisi.   Mustafa   Kemal   Üniversitesi   Sosyal   Bilimler   Enstitüsü  Dergisi  2011;; 8(16): 319-33.
  • Choi H. The Effects of Problem Based Learning on the Metacognition, Critical Thinking and Problem Solving Process of Nursing Students. Taehan Kanho Hakhoe Chi 2004; 34(5): 712-21.
  • Demir   Ö,   Özmen   Kaymak   S. Üniversite   Öğrencilerinin   Üstbiliş   Düzeylerinin   Çeşitli Değişkenler   Açısından   İncelenmesi.   Çanakkale   Üniversitesi    Sosyal  Bilimler  Enstitüsü  Dergisi  2011;; 20(3): 145-60.
  • Flavell J H. Metacognitive and Cognitive Monitoring: A New Area of Cognitive Developmental Inquiry. American Psychologyst 1979; 34(10): 906-11.
  • Kuiper R. Enhancing metacognition through the reflective Use of self-regulated learning strategies 2002; 33(2): 78-87.
  • Kuiper RA, Pesut DJ. Promoting Cognitive and Metacognitive Reflective Reasoning Skills in Nursing Practice: Self-regulated Learning Theory. Journal of Advanced Nursing 2004; 45(4): 381-91.
  • Özsoy   G. Üstbiliş.   Türk   Eğitim   Bilimleri   Dergisi   2008; 6(4): 713-40.
  • Poorman S, Mastorovich M. Using Metacognitive Straregies to Help Students Learn in Pretest and Posttest Rewiev. Nurse Educator 2008; 33(4): 176
  • Saban   İflazoğlu   A,   Saban   A. Sınıf   Öğretmenliği Öğrencilerinin   Bilişsel   Farkındalıkları   ile     Güdülerinin   Bazı   Sosyo-Demografik   Değişkenlere   Göre  İncelenmesi.  Ege  Eğitim  Dergisi  2008;; 9(1): 35
  • Semerci   Ç,   Elaldı   Ş. Tıp   Fakültesi   Öğrencilerinin   Üstbilişsel   İnançları   (Cumhuriyet   Üniversitesi   Örneği).  Uluslararası  Eğitim  Programları  ve  Öğretim   Çalışmaları  Dergisi  2011;; 1(2): 37-49.
  • Tosun A, Irak M. Üstbiliş   Ölçeği-30’un   Türkçe   Uyarlaması,   Geçerliği,   Güvenirliği,   Kaygı   ve   Obsesif-Kompülsif   Belirtilerle   İlişkisi.   Türk   Psikiyatri Dergisi 2008; 19(1): 67-80.
  • Worrell PJ. Metacognition: Implications for Instruction in Nursing Education. J Nurs Educ 1990; 29(4): 170-5.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research Article
Authors

Feyza Nazik

Mehtap Sönmez This is me

Gülsen Güneş

Publication Date September 29, 2014
Submission Date May 15, 2013
Published in Issue Year 2014 Volume: 17 Issue: 3

Cite

Vancouver Nazik F, Sönmez M, Güneş G. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ÜSTBİLİŞ DÜZEYLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014;17(3):145-50.

Journal is listed in the EBSCO CINAHL Database since 2019.

Journal of Anatolian Nursing and Health Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0)

20547