It is thought that school-age children do not have
sufficient equipment to cope with the problems due to their developmental
periods. It is very important for children to acquire the skills that enable
them to cope with the challenges of daily life and the extreme demands and
expectations in life. Nurses can provide training and counseling based on
philosophical theory in providing the necessary psycho-social life skills for
individuals. Rational Emotional Behavioral Therapy theory is an empirical
scientific method and can be used by nurses in counseling activities. As for
Rational Emotional Behavioral Education (REBE), it is the education derivative
of this theory applied in schools. In education, while school age children are
taught the ability to develop rational life philosophy for themselves and the
world, on one hand, developing positive mental health, creating a positive
classroom atmosphere within the school, solving daily life problems among
peers, increasing motivation and life satisfaction, and preventing anxiety and
depression. There is a need for educational programs that can be used in school
health services and create philosophical developments in the individual. In
this review article, it is thought that Rational Emotional Behavioral Education
will be a guide for positive mental health improvement activities in schools
and will contribute to the literature.
Okul çağı çocuklarının gelişimsel dönemleri gereği sorunlarla baş etmek
için yeterli donanıma sahip olmadıkları düşünülmektedir. Çocuklarda günlük
hayatın zorlukları ve yaşamdaki aşırı talep ve beklentilerle başa çıkmalarını
sağlayan becerilerin kazandırılması oldukça önemlidir. Hemşireler, bireyler
için gerekli psiko sosyal yaşam becerilerini sağlamada felsefik kurama dayalı
eğitim ve danışmanlık yapabilmektedirler. Rasyonel Duygucu Davranışçı Terapi
kuramı ampirik temelli bilimsel bir yöntem olup hemşireler tarafından
danışmanlık faaliyetlerinde kullanılabilmektedir. Rasyonel Duygucu Davranışçı
Eğitim (RDDE) ise bu kuramın okullarda uygulanan eğitim türevidir. Eğitimde
okul çağı çocuklarına, kendisi ve dünyayaya yönelik, rasyonel yaşam felsefesi
geliştirme becerisi öğretilerek pozitif ruh sağlığını geliştirme, okul
içerisinde olumlu bir sınıf atmosferi oluşturma, akranlar arasında günlük yaşam
problemlerini çözebilme, motivasyon ve yaşam doyumunu artırma, anksiyete ve
depresyonu önleme gibi faaliyetler yapılmaktadır. Okul sağlığı hizmetlerinde
kullanabilecek ve bireyde felsefik gelişimler yaratan eğitim programlarına
ihtiyaç duyulmaktadır. Derleme niteliğindeki bu makalede Rasyonel Duygucu
Davranışçı Eğitimin okullarda pozitif ruh sağlığını gelişitirme çalışmalarında
rehber nitelikte olacağı ve ülkemiz literatürüne katkı sağlayacağı
düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | December 19, 2019 |
Submission Date | August 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 22 Issue: 4 |
Journal is listed in the EBSCO CINAHL Database since 2019.
Journal of Anatolian Nursing and Health Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0)