Aim: This study was planned to evaluate the effect of assertiveness skill training on chronic psychiatric patients on self-esteem and internalized stigmatization levels of patients.
Methods: This study is intervention study consisting of a single group of repeated measures. The research will be conducted in the Community Mental Health Center (CMHC) of a hospital affiliated to the Ministry of Health in Konya. All patients will be included in the study except for those patients with acute symptoms and mental retardation who are consulted from the CMHC team. The data was collected through face-to-face interviews. The data will be collected using the Information form, the Rosenberg Self-Esteem Scale, and the Internalized Stigmatization Scale for Mental Illness. The analysis of the data was obtained by using descriptive statistics (frequencies, percentages, means, standard deviations) and analysis of variance in repeated measurements. A probability value of p<0.05 was considered statistically significant.
Results: Although assertiveness skills training applied to chronic psychiatric patients decreased the mean self-esteem of the patients, it was found to be not significant (p=0.542). Education on internalized stigmatization is found to be effective (p=0.002).
Conclusion: Assertiveness skills training is thought to be effective methods to increase the low self-esteem of patients and to combat internalized stigmatization.
Assertiveness skills training self-esteem internalized stigmatization chronic psychiatric patient
Amaç: Bu araştırma, kronik psikiyatri hastalarına uygulanan atılganlık beceri eğitiminin hastaların benlik saygısı ve içselleştirilmiş damgalama düzeylerine etkisini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Bu çalışma tek gruplu tekrarlanan ölçümlerden oluşan yarı deneysel bir çalışma olarak planlanmıştır. Araştırma, Konya ilinde Sağlık Bakanlığına bağlı bir hastanenin Toplum Ruh Sağlığı Merkezi (TRSM)’nde yapılmıştır. TRSM ekibinden görüş alınıp, akut belirtileri ve zeka geriliği bulunan hastalar hariç tüm hastalar çalışmaya dahil edilmiştir. Verilerin toplanmasında Bilgi formu, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği ve Ruhsal Hastalıklarda İçselleştirilmiş Damgalama Ölçeği kullanılmıştır. Veriler yüz yüze görüşme yöntemi kullanılarak toplanmıştır. Veriler sayı, yüzde, ortalama, standart sapma ve tekrarlayan ölçümlerde varyans analizi kullanılmıştır. İstatistik olarak p<0.05 değerler anlamlı kabul edilmiştir.
Bulgular: Kronik psikiyatri hastalarına uygulanan atılganlık beceri eğitiminin hastaların benlik saygısı ortalamalarını düşürmesine rağmen sonucun anlamlı olmadığı bulunmuştur (p=0.542). İçselleştirilmiş damgalama üzerine ise eğitimin etkili olduğu bulunmuştur (p=0.002).
Sonuç: Atılganlık beceri eğitiminin hastaların düşük benlik saygısını artırmak ve içselleştirilmiş damgalama ile mücadele etmede etkili yöntemler olduğu düşünülmektedir.
atılganlık beceri eğitimi benlik saygısı içselleştirilmiş damgalama kronik psikiyatri hastası
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2021 |
Submission Date | October 7, 2019 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 24 Issue: 2 |
Journal is listed in the EBSCO CINAHL Database since 2019.
Journal of Anatolian Nursing and Health Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0)