Annelik, hamilelikle başlayan ve biyolojik bir değişimle beraber duygusal bir deneyimi de içeren
doğum sonrasında ise kültürel olarak belirlenmiş sorumlulukları barındıran bir kimliktir. Kadınların
anneliği öğrenmeye ihtiyacı olmadığı zaten anneliği bildikleri varsayılır. Ancak annelik kadınlar
arasında kuşaktan kuşağa aktarılan, deneyim ve tecrübelere dayalı bilgilerin öğrenilmesine dayanan
pratikler bütünüdür. Bugün için anneliğin yeniden üretilişini gözlemleyebileceğimiz platformların
biri de YouTube’dur. YouTube’da paylaşılan videolar/vloglar kullanıcısının editöryel müdahalesine
rağmen bize çok zengin veriler sunmaktadır. Bu çalışma, anne YouTuberların paylaştığı
videolarını/vloglarını inceleyerek annelik imgesi ve kimliğinin yeniden üretilişine odaklanmaktadır.
Çalışma için Çevrimiçi Etnografi yöntemi benimsenmiştir. Anne YouTuberların seçilen vloglarından
temsil edici betimlemeler yapılarak yeni annelik sunumu açığa çıkarılmıştır. Çalışmada, anneliğin
küresel bir eğilimin etkisiyle yeniden üretildiği, yeni-annecilik paradoksunun dijital platformlar
aracılığıyla güçlendiği, anneliğin romantize edilerek zorlayıcı yönlerinin göz ardı edildiği, kadının ev
içi ve bakım emeğinin görünürleştiği sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | December 6, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: Özel Sayı |