Research Article
BibTex RIS Cite

Bir Paydaş Olarak Turizm İşletmesi Çalışanlarının Kurumsal Sosyal Sorumluluk Algılarının İncelenmesi

Year 2021, Volume: 25 Issue: Özel Sayı, 153 - 168, 29.11.2021
https://doi.org/10.53487/ataunisosbil.948820

Abstract

Bu araştırma kurumsal olan konaklama, yiyecek-içecek ve seyahat işletmelerinde çalışanların çalıştıkları işletmelerin bir paydaşı olarak kurumsal sosyal sorumluluk algılarını değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı ve kesitsel nitelikte olan bu çalışma Ocak 2021 ile Nisan 2021 tarihleri arasında 152 işletme çalışanı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada çevrimiçi anket yöntemi kullanılmıştır. Katılımcıların sosyal sorumluluk algılarının orta düzeyde olduğu, özellikle kültürel ve sosyal sorumluluk faaliyetlerinin ve iş görenlere karşı faaliyetlerin yetersiz olduğu, katılımcıların çoğunluğunun KSS kavramı hakkında bilgisinin olmadığı, aylık gelir arttıkça özellikle iş gören faktörü başta olmak üzere KSS algısının arttığı, eğitim düzeyi arttıkça KSS algısının da arttığı tespit edilmiştir. Bu doğrultuda bu işletmelerin paydaş temelli kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetlerini arttırmaları ve çalışanlarına da bu hususta eğitim ve bilgiler vermeleri gerektiği sonucuna varılmıştır.

References

  • Akbaş Tuna, A., Özkara, ZU. & Taş, A. (2019). Paydaş Temelli Kurumsal Sosyal Sorumluluk Ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlanması çalışması, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(2), 263-285.
  • Akkoyunlu, GŞ. & Kalyoncuoğlu, S. (2014). İşletmelerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Çalışmalarının Marka Algısı Üzerine Etkisinin Değerlendirilmesi, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(3), 125-144.
  • Aktan, CC. (2007). Kurumsal Sosyal Sorumluluk İşletmeler ve Sosyal Sorumluluk İstanbul: İGİAD Yayını, Veste Ofset, http://www.canaktan.org/can-aktan-kitaplar/kurumsal-sosyal_sorumluluk.pdf
  • Avcı, N. ve Akdemir, İ. (2014). The Impact of Corporate Social Responsibility on Job Satisfaction in Hotels, Ege Academic Review, 14 (1), 125-135.
  • Baniya, R., Thapa, B., ve Kim, M.S. (2019). Corporate Social Responsibility Among Travel and Tour Operators in Nepal, Sustainability, 11(10), 2771-2785.
  • Becan, C. (2013). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kavramının Paydaş Teorisi Ve İletişim Yaklaşımı Açısından Değerlendirilmesi: Bankaların Basın Bültenlerine Yönelik Bir İçerik Analizi, Selçuk İletişim, 7(1), 16-35.
  • Blinova, E., Gregoric,M., Elena, D., Romanova, MM. (2018). Corporate Social Responsibility in Tourism: International Practices, European Research Studies Journal, 21(3): 636-647.
  • Boğan, E., Ulama, Ş. ve Sarıışık, M. (2016). Zincir ve Grup Otel İşletmelerinin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Faaliyetlerini Duyurmada Web Sitelerinin Etkinliği Üzerine Bir Araştırma: Türkiye Örneği, Internatıonal Conference On Eurasıan Economıes, 727-733.
  • Brunton, M., Eweje, G., ve Taskin, N. (2015). Communicating Corporate Social Responsibility to internal stakeholders: Walking the walk or just talking the talk? Business Strategy and the Environment, 1-40.
  • Çakmak, V. ve Aktan, E. (2018). Sosyal Sorumluluğun Turizm Faaliyetlerindeki Rolü Üzerine Bir İnceleme, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(1), 172-193.
  • Çalışkan, O. ve Ünüsan, Ç. (2011). Otel Çalışanlarının Kurumsal Sosyal Sorumluluk Algısının İş Tatmini ve İşte Kalma Niyetine Etkisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 22(2),154-166.
  • Dennis O. (2015). An African Paradigm for Corporate Social Responsibility, Journal of Management and Training for Industries, 2(2), 41-55.
  • Freeman, RE. ve Dmytriyev, S. (2017). Corporate Social Responsibility and Stakeholder Theory: Learning From Each Other, SYMPHONYA Emerging Issues in Management, 1, 7-15.
  • Gül Özdoğan, Y. ve Çolakoğlu, O. (2018). Otel İşletmelerinde Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamaları: Kuşadası Örneği, International Journal of Contemporary Tourism Research, 2(2), 76-91.
  • Güven, S. (2016). Kurumsal İletişim Bağlamında Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Etik İlişkisi, Akdeniz İletişim, 26, 133-154.
  • Henderson, J.C. (2007). Corporate Social Responsibility and Tourism: Hotel Companies in Phuket, Thailand, After the Indian Ocean Tsunami, Hospitality Management, 26, 228-239.
  • Ismaıl, M. (2009). Corporate Socıal Responsıbılıty And Its Role In Communıty Development: An Internatıonal Perspectıve, The Journal of International Social Research, 2(9): 199-209.
  • Jogdand, B., Sawant, M., ve Ragde, R. (2015). Ethics and Corporate Social Responsibility in Hotel Industry: A Study of Attitudes and Perception of Managers, Tourism Inclusive Growth & Sustainable Dvevelopment, (pp.593-606). Bharati Publication.
  • Kakabadse NK., Rozuel C. ve Lee-Davies L. (2005). Corporate Social Responsibility and Stakeholder Approach: A Conceptual Review, Int. J. Business Governance and Ethics, 1(4), 277-302.
  • Kang, K.H., Lee, S. ve Huh, C. (2010). Impacts of Positive and Negative Corporate Social Responsibility Activities on Company Performance in the Hospitality Industry, International Journal of Hospitality Management, 29, 72-82.
  • Kim, E.E.K., Kang, J. ve Mattila A.S. (2012). The Impact of Prevention Versus Promotion Hope on CSR Activities, International Journal of Hospitality Management, 31,43-51.
  • Lee, Y.Ki, Kim,Y.S., Lee, K.H, ve Li, D. (2012). The Impact of CSR on Relationship Quality and Relationship Outcomes: A Perspective of Service Employees. International Journal of Hospitality Management, 31(3), 745-756.
  • Lorca, P. ve Garcia-Diez, J. (2004). The Relation between Firm Survival and the Achievement of Balance among its Stakeholders: An Analysis, International Journal of Management, 21 (1), 93–99.
  • Lund-Durlacher, D. (2015). Corporate Social Responsibility and Tourism, CSR, Sustainability, Ethics & Governance, 59–73.
  • Miles, M.P. ve Munilla, L.S. (2004). The Potential İmpact of Social Accountability Certification on Marketing: A Short Note, Journal of Business Ethics, 50(1), 1-11.
  • Nikolova, V. ve Arsić S. (2017). The Stakeholder Approach In Corporate Socıal Responsıbılıty Engineering Management, 3 (1) (2017) 24-35.
  • Önder, Ş. ve Kaya, E. (2018). İşletmelerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamalarında Kurumsal Yönetim Yapılarının Etkisi: BİST 100 Üzerine Bir Uygulama, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (78), 155-170.
  • Pallant, J. (2017). SPSS Kullanma klavuzu SPSS ile adım adım veri analizi. (çev: Sibel Balcı ve Berat Ahi). Anı yayıncılık, 2. Baskı: Ankara.
  • Park, S.Y., ve Levy, S. (2014). Corporate Social Responsibility: Perspectives of Hotel Frontline Employees, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 26(3), 332–348.
  • Paskova, M. ve Zelenka, J. (2018). How Crucial is the Social Responsibility for Tourism Sustainability? Social Responsibility Journal.
  • Radwan, H. R. I. (2015). The Impact of Corporate Social Responsibility on Employees in the Hotel Sector, International Journal of Tourism & Hospitality Reviews, 2(1), 85-96.
  • Reinig, CJ. ve Tilt, CA. (2009) Corporate Social Responsibility Issues in Media Releases: A Stakeholder Analysis of Australian Banks, Issues in Social and Environmental Accounting, 2 (2), 176–197.
  • Sağır, M. ve Türkeri, İ. (2015). Turizm İşletmelerinde Stratejik Boyutları ile Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamaları: Örnek İncelemeler. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (22), 283-314.
  • Su, L., ve Swanson, SR. (2017). The Effect of Destination Social Responsibility on Tourist Environmentally Responsible Behavior: Compared Analysis Offirst-Time And Repeat Tourists, Tourism Management 60, 308-321.
  • Taghian, M., D'Souza C. ve Polonsky, M. (2015). A Stakeholder Approach to Corporate Social Responsibility, Reputation and Business Performance Social Responsibility Journal, 11(2), 340-363.
  • Tsai, H., Tsang, N. K. F., ve Cheng, S. K. Y. (2012). Hotel Employees’ Perceptions on Corporate Social Responsibility: The Case of Hong Kong, International Journal of Hospitality Management, 31(4), 1143–1154.
  • Türker, N. ve Uçar M. (2013). Konaklama İşletmelerinin Sosyal Sorumlulukları, İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(3), 155-183.
  • Usta, M. ve Pırnar, İ. (2009). İtibar Yönetimi Kapsamında Sosyal Sorumluluk, Pazarlama ve İletişim Kültürü Dergisi, 8 (28), 4–13.
  • Yorulmazer, G. ve Doğan, O. (2017). Turizm İşletmelerindeki Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamalarının Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkileri: Turistlere Yönelik Bir Araştırma, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 8 (21), 49-75.
  • Zink, K.J. (2005). Stakeholder Orientation and Corporate Social Responsibility as a Precondition for Sustainability. Total Quality Management and Business Excellence, 16 (8/9), 1041-1052.
Year 2021, Volume: 25 Issue: Özel Sayı, 153 - 168, 29.11.2021
https://doi.org/10.53487/ataunisosbil.948820

Abstract

References

  • Akbaş Tuna, A., Özkara, ZU. & Taş, A. (2019). Paydaş Temelli Kurumsal Sosyal Sorumluluk Ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlanması çalışması, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(2), 263-285.
  • Akkoyunlu, GŞ. & Kalyoncuoğlu, S. (2014). İşletmelerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Çalışmalarının Marka Algısı Üzerine Etkisinin Değerlendirilmesi, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(3), 125-144.
  • Aktan, CC. (2007). Kurumsal Sosyal Sorumluluk İşletmeler ve Sosyal Sorumluluk İstanbul: İGİAD Yayını, Veste Ofset, http://www.canaktan.org/can-aktan-kitaplar/kurumsal-sosyal_sorumluluk.pdf
  • Avcı, N. ve Akdemir, İ. (2014). The Impact of Corporate Social Responsibility on Job Satisfaction in Hotels, Ege Academic Review, 14 (1), 125-135.
  • Baniya, R., Thapa, B., ve Kim, M.S. (2019). Corporate Social Responsibility Among Travel and Tour Operators in Nepal, Sustainability, 11(10), 2771-2785.
  • Becan, C. (2013). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kavramının Paydaş Teorisi Ve İletişim Yaklaşımı Açısından Değerlendirilmesi: Bankaların Basın Bültenlerine Yönelik Bir İçerik Analizi, Selçuk İletişim, 7(1), 16-35.
  • Blinova, E., Gregoric,M., Elena, D., Romanova, MM. (2018). Corporate Social Responsibility in Tourism: International Practices, European Research Studies Journal, 21(3): 636-647.
  • Boğan, E., Ulama, Ş. ve Sarıışık, M. (2016). Zincir ve Grup Otel İşletmelerinin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Faaliyetlerini Duyurmada Web Sitelerinin Etkinliği Üzerine Bir Araştırma: Türkiye Örneği, Internatıonal Conference On Eurasıan Economıes, 727-733.
  • Brunton, M., Eweje, G., ve Taskin, N. (2015). Communicating Corporate Social Responsibility to internal stakeholders: Walking the walk or just talking the talk? Business Strategy and the Environment, 1-40.
  • Çakmak, V. ve Aktan, E. (2018). Sosyal Sorumluluğun Turizm Faaliyetlerindeki Rolü Üzerine Bir İnceleme, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(1), 172-193.
  • Çalışkan, O. ve Ünüsan, Ç. (2011). Otel Çalışanlarının Kurumsal Sosyal Sorumluluk Algısının İş Tatmini ve İşte Kalma Niyetine Etkisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 22(2),154-166.
  • Dennis O. (2015). An African Paradigm for Corporate Social Responsibility, Journal of Management and Training for Industries, 2(2), 41-55.
  • Freeman, RE. ve Dmytriyev, S. (2017). Corporate Social Responsibility and Stakeholder Theory: Learning From Each Other, SYMPHONYA Emerging Issues in Management, 1, 7-15.
  • Gül Özdoğan, Y. ve Çolakoğlu, O. (2018). Otel İşletmelerinde Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamaları: Kuşadası Örneği, International Journal of Contemporary Tourism Research, 2(2), 76-91.
  • Güven, S. (2016). Kurumsal İletişim Bağlamında Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Etik İlişkisi, Akdeniz İletişim, 26, 133-154.
  • Henderson, J.C. (2007). Corporate Social Responsibility and Tourism: Hotel Companies in Phuket, Thailand, After the Indian Ocean Tsunami, Hospitality Management, 26, 228-239.
  • Ismaıl, M. (2009). Corporate Socıal Responsıbılıty And Its Role In Communıty Development: An Internatıonal Perspectıve, The Journal of International Social Research, 2(9): 199-209.
  • Jogdand, B., Sawant, M., ve Ragde, R. (2015). Ethics and Corporate Social Responsibility in Hotel Industry: A Study of Attitudes and Perception of Managers, Tourism Inclusive Growth & Sustainable Dvevelopment, (pp.593-606). Bharati Publication.
  • Kakabadse NK., Rozuel C. ve Lee-Davies L. (2005). Corporate Social Responsibility and Stakeholder Approach: A Conceptual Review, Int. J. Business Governance and Ethics, 1(4), 277-302.
  • Kang, K.H., Lee, S. ve Huh, C. (2010). Impacts of Positive and Negative Corporate Social Responsibility Activities on Company Performance in the Hospitality Industry, International Journal of Hospitality Management, 29, 72-82.
  • Kim, E.E.K., Kang, J. ve Mattila A.S. (2012). The Impact of Prevention Versus Promotion Hope on CSR Activities, International Journal of Hospitality Management, 31,43-51.
  • Lee, Y.Ki, Kim,Y.S., Lee, K.H, ve Li, D. (2012). The Impact of CSR on Relationship Quality and Relationship Outcomes: A Perspective of Service Employees. International Journal of Hospitality Management, 31(3), 745-756.
  • Lorca, P. ve Garcia-Diez, J. (2004). The Relation between Firm Survival and the Achievement of Balance among its Stakeholders: An Analysis, International Journal of Management, 21 (1), 93–99.
  • Lund-Durlacher, D. (2015). Corporate Social Responsibility and Tourism, CSR, Sustainability, Ethics & Governance, 59–73.
  • Miles, M.P. ve Munilla, L.S. (2004). The Potential İmpact of Social Accountability Certification on Marketing: A Short Note, Journal of Business Ethics, 50(1), 1-11.
  • Nikolova, V. ve Arsić S. (2017). The Stakeholder Approach In Corporate Socıal Responsıbılıty Engineering Management, 3 (1) (2017) 24-35.
  • Önder, Ş. ve Kaya, E. (2018). İşletmelerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamalarında Kurumsal Yönetim Yapılarının Etkisi: BİST 100 Üzerine Bir Uygulama, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (78), 155-170.
  • Pallant, J. (2017). SPSS Kullanma klavuzu SPSS ile adım adım veri analizi. (çev: Sibel Balcı ve Berat Ahi). Anı yayıncılık, 2. Baskı: Ankara.
  • Park, S.Y., ve Levy, S. (2014). Corporate Social Responsibility: Perspectives of Hotel Frontline Employees, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 26(3), 332–348.
  • Paskova, M. ve Zelenka, J. (2018). How Crucial is the Social Responsibility for Tourism Sustainability? Social Responsibility Journal.
  • Radwan, H. R. I. (2015). The Impact of Corporate Social Responsibility on Employees in the Hotel Sector, International Journal of Tourism & Hospitality Reviews, 2(1), 85-96.
  • Reinig, CJ. ve Tilt, CA. (2009) Corporate Social Responsibility Issues in Media Releases: A Stakeholder Analysis of Australian Banks, Issues in Social and Environmental Accounting, 2 (2), 176–197.
  • Sağır, M. ve Türkeri, İ. (2015). Turizm İşletmelerinde Stratejik Boyutları ile Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamaları: Örnek İncelemeler. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (22), 283-314.
  • Su, L., ve Swanson, SR. (2017). The Effect of Destination Social Responsibility on Tourist Environmentally Responsible Behavior: Compared Analysis Offirst-Time And Repeat Tourists, Tourism Management 60, 308-321.
  • Taghian, M., D'Souza C. ve Polonsky, M. (2015). A Stakeholder Approach to Corporate Social Responsibility, Reputation and Business Performance Social Responsibility Journal, 11(2), 340-363.
  • Tsai, H., Tsang, N. K. F., ve Cheng, S. K. Y. (2012). Hotel Employees’ Perceptions on Corporate Social Responsibility: The Case of Hong Kong, International Journal of Hospitality Management, 31(4), 1143–1154.
  • Türker, N. ve Uçar M. (2013). Konaklama İşletmelerinin Sosyal Sorumlulukları, İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(3), 155-183.
  • Usta, M. ve Pırnar, İ. (2009). İtibar Yönetimi Kapsamında Sosyal Sorumluluk, Pazarlama ve İletişim Kültürü Dergisi, 8 (28), 4–13.
  • Yorulmazer, G. ve Doğan, O. (2017). Turizm İşletmelerindeki Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamalarının Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkileri: Turistlere Yönelik Bir Araştırma, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 8 (21), 49-75.
  • Zink, K.J. (2005). Stakeholder Orientation and Corporate Social Responsibility as a Precondition for Sustainability. Total Quality Management and Business Excellence, 16 (8/9), 1041-1052.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Mehmet Kasap 0000-0001-9112-0101

Halil Akmeşe 0000-0003-4694-2215

Publication Date November 29, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 25 Issue: Özel Sayı

Cite

APA Kasap, M., & Akmeşe, H. (2021). Bir Paydaş Olarak Turizm İşletmesi Çalışanlarının Kurumsal Sosyal Sorumluluk Algılarının İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(Özel Sayı), 153-168. https://doi.org/10.53487/ataunisosbil.948820

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.