Ürünlerin satışına ilişkin aracılık faaliyetleri, ihale, mezat, açık artırma, müzayede kavramları benzer anlamlı olmasına rağmen farklı çağrışımlar yapan kelimeler olarak karşımıza çıkmaktadır. Çalışmada kavramların benzerlik ve farklılıklarına ilişkin temel özelliklerine değinilmiştir. Teknolojik gelişmelerle birlikte müzayede evleri ve aracı ofislerin yerlerini web siteleri almıştır. Müzayede ve aracılık yoluyla ürünlerin nasıl satıldığı, fiyatların nasıl oluştuğu, örnekler üzerinden incelenmiştir. Günümüzde adını yeni yeni duyurmaya başlayan NFT’lerin müzayede ve aracılık faaliyetlerinde nasıl kullanılabileceğinden bahsedilmiştir. Çalışmada tanımlara ve örneklere yer verilmiştir.
Although the concepts of sale of products, tender, auction, synonyms of auction and intermediary activities have similar meanings, they appear as words with different connotations. In the study, the basic features of the concepts regarding the similarities and differences are mentioned. With the technological developments, websites have taken the place of auction houses and intermediary offices. How the products are sold through auctions and intermediaries and how the prices are formed are examined through examples. It was mentioned how NFTs, which have just started to make a name for themselves, can be used in auction and brokerage activities. Definitions and examples are included in the study.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 29, 2022 |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | November 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 1 Issue: 12 |