Research Article
BibTex RIS Cite

HİNDİSTAN MELODRAMLARINDA TOPLUMSAL CİNSİYET: DİLVĀLE DULHANİYĀ LE CĀYENGE ÖRNEĞİ

Year 2021, Volume: 6 Issue: 1, 48 - 56, 25.06.2021

Abstract

Bir ülkeye ait sinema sektörü o ülkenin toplumundan, kültüründen, gelenekleri ve tarihi gibi birçok dalından beslenmektedir. Bu nedenle Hindistan melodramlarını anlamak için yine Hindistan’ın kültürü, tarihi, insanı, dini, dili gibi birçok dalı hakkında bilgi sahibi olmak gerekir. Ancak, farklı kültürlerin birbirinden beslendiği göz önünde bulundurulsa, dünya sinemalarının da birbirinden bağımsız olmadığını söylemek doğru olacaktır. Çalışmada değinilecek toplumsal cinsiyet kavramı yalnızca Hindistan’da değil tüm dünyada karşılık bulan bir sorundur. Sinema da bu sorunun kolayca gözlemlenebileceği alanlardan biridir. Yalnızca Hint sineması değil çoğu sinema sektöründe var olan kadın algısı toplumsal cinsiyet sorununu tetiklemekte, kadını ikinci plana, edilgen bir konuma yerleştirmektedir. Bu sebeple çalışmada Hint melodramlarında var olan kadın imajını açıklayabilmek için öncelikle toplumsal cinsiyet konusuna yer verilecek ve toplumsal cinsiyet konusu temel alınarak seçilen filmdeki kadın karakter üzerinden bir inceleme yapılacaktır. Çalışma için 1995 yapımı Dilvāle Dulhaniyā Le Cāyenge filmi seçilmiştir. Seçilen film hakkında bilgi verilip, filmin konusuna değinilecek ardından filmdeki baş kadın karakter, yapılan toplumsal cinsiyet tanımlaması aracılığıyla incelenecektir. Hint sinemasından seçilmiş bu film örneğinde kadının nasıl konumlandırıldığı ve ona hangi rollerin yüklendiği araştırılacaktır. Çalışmada, seçilen film üzerinden kadın başkarakter okuması yapılması hedeflenmektedir.

References

  • Brown, H. A. (2015). Marx'ta Toplumsal Cinsiyet ve Aile. Ankara: Dipnot Yayınevi.
  • Fiske, J. (2003), İletişim Çalışmalarına Giriş, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. Freud, S. (2020). Rüyaların Yorumu. İstanbul: Say Yayınları.
  • Giddens, A. (2012). Sosyoloji, İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Haviland, W. A. (2008). Kültürel Antropoloji. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Sezer, M. Ö. (2015). Masallar ve Toplumsal Cinsiyet. İstanbul: Evrensel Basım Yayın.
  • Tunalı, D. (2006). Batıdan Doğuya Hollywood'dan Yeşilçam'a Melodram. Ankara: Aşina Kitaplar.
Year 2021, Volume: 6 Issue: 1, 48 - 56, 25.06.2021

Abstract

References

  • Brown, H. A. (2015). Marx'ta Toplumsal Cinsiyet ve Aile. Ankara: Dipnot Yayınevi.
  • Fiske, J. (2003), İletişim Çalışmalarına Giriş, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. Freud, S. (2020). Rüyaların Yorumu. İstanbul: Say Yayınları.
  • Giddens, A. (2012). Sosyoloji, İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Haviland, W. A. (2008). Kültürel Antropoloji. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Sezer, M. Ö. (2015). Masallar ve Toplumsal Cinsiyet. İstanbul: Evrensel Basım Yayın.
  • Tunalı, D. (2006). Batıdan Doğuya Hollywood'dan Yeşilçam'a Melodram. Ankara: Aşina Kitaplar.
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Hatice İlay Karaoğlu 0000-0002-4009-9813

Publication Date June 25, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Karaoğlu, H. İ. (2021). HİNDİSTAN MELODRAMLARINDA TOPLUMSAL CİNSİYET: DİLVĀLE DULHANİYĀ LE CĀYENGE ÖRNEĞİ. Doğu Dilleri Dergisi, 6(1), 48-56.