BibTex RIS Cite

Açık Öğretim lisesinin yetişkin eğitiminde katılım sorunsalı bağlamında incelenmesi

Year 2017, Volume: 50 Issue: 1, 127 - 160, 01.05.2017
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001390

Abstract

Bu araştırma Çankaya Halk Eğitimi Merkezi’ne kayıt
yaptırarak Açık Öğretim Lisesinde öğrenimlerine devam eden öğrenci
ve mezunların, öğrenimlerini Açık Öğretim Lisesinde sürdürme
nedenlerini, Açık Öğretim Lisesini bitirme amaçlarını ve eğitim
sürecinde karşılaştıkları sorunları belirlemek amacıyla
gerçekleştirilmiştir. Betimsel tarama modelindedir. Nitel araştırma
yaklaşımının kullanıldığı araştırmada “yarı yapılandırılmış görüşme
formu” aracılığıyla 34 öğrenci ve 8 mezunla görüşme yapılmıştır.
Veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Öğrenci ve mezunların
öğretimlerini Açık Öğretim Lisesinde sürdürmelerinin ekonomik
nedenlere, ayrımcılık ile ilgili nedenlere, eğitim sistemi ile ilgili
nedenlere ve kişisel nedenlere bağlı olarak ortaya çıktığı görülmektedir.
Açık Öğretim Lisesini bitirme amaçları “mesleki amaçlar”, “akademik
amaçlar” ve “kişisel gelişme” amaçları etrafında toplanmaktadır.
Eğitim sürecinde ev ve iş ile okul yaşamını birlikte sürdürmekten
kaynaklı sorunlar yaşadıkları, özellikle yüz yüze öğrenim eksikliğinden
dolayı öğrenmede güçlük çektikleri, sınav ve test sistemine uyum
sağlamada zorlandıkları bulgulanmıştır.

A Survey of the Open High School in Terms of the Participation Issue in Adult Education

Year 2017, Volume: 50 Issue: 1, 127 - 160, 01.05.2017
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001390

Abstract

This research has been carried out to demonstrate the reasons why the current students and graduated students who were registered in Çankaya Public Education Center continue education in Open High School, purposes of finishing open high school and problems they face in the education process. To collect data, quallitative research techniques were used. 34 students and 8 graduated students form Çankaya Public Education Centre, were interviewed by using Semi structured interview forms. Data were analyzed using content analysis. It appears to have emerged that the reason why students continued to study in Open High School are mostly related to economic problems personal problems and discrimination. The aims for completing their education through Open High School can be categorised as vocational aims, academic aims and personal aims. It has been pointed out that the students and graduated students have had some difficulties during the learning process. The common problems they experinced were; not having time because of responsibilities related to their family and their work; having difficulties about studying lessons on their own and not having a face to face instruction; and not being used to the exam and test system of Open High School

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA93KK88FN
Journal Section Research Article
Authors

Bediha Şahin This is me

Meral Uysal This is me

Publication Date May 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 50 Issue: 1

Cite

APA Şahin, B., & Uysal, M. (2017). A Survey of the Open High School in Terms of the Participation Issue in Adult Education. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 50(1), 127-160. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001390
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0