Bu araştırma Çankaya Halk Eğitimi Merkezi’ne kayıt
yaptırarak Açık Öğretim Lisesinde öğrenimlerine devam eden öğrenci
ve mezunların, öğrenimlerini Açık Öğretim Lisesinde sürdürme
nedenlerini, Açık Öğretim Lisesini bitirme amaçlarını ve eğitim
sürecinde karşılaştıkları sorunları belirlemek amacıyla
gerçekleştirilmiştir. Betimsel tarama modelindedir. Nitel araştırma
yaklaşımının kullanıldığı araştırmada “yarı yapılandırılmış görüşme
formu” aracılığıyla 34 öğrenci ve 8 mezunla görüşme yapılmıştır.
Veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Öğrenci ve mezunların
öğretimlerini Açık Öğretim Lisesinde sürdürmelerinin ekonomik
nedenlere, ayrımcılık ile ilgili nedenlere, eğitim sistemi ile ilgili
nedenlere ve kişisel nedenlere bağlı olarak ortaya çıktığı görülmektedir.
Açık Öğretim Lisesini bitirme amaçları “mesleki amaçlar”, “akademik
amaçlar” ve “kişisel gelişme” amaçları etrafında toplanmaktadır.
Eğitim sürecinde ev ve iş ile okul yaşamını birlikte sürdürmekten
kaynaklı sorunlar yaşadıkları, özellikle yüz yüze öğrenim eksikliğinden
dolayı öğrenmede güçlük çektikleri, sınav ve test sistemine uyum
sağlamada zorlandıkları bulgulanmıştır.
This research has been carried out to demonstrate the reasons why the current students and graduated students who were registered in Çankaya Public Education Center continue education in Open High School, purposes of finishing open high school and problems they face in the education process. To collect data, quallitative research techniques were used. 34 students and 8 graduated students form Çankaya Public Education Centre, were interviewed by using Semi structured interview forms. Data were analyzed using content analysis. It appears to have emerged that the reason why students continued to study in Open High School are mostly related to economic problems personal problems and discrimination. The aims for completing their education through Open High School can be categorised as vocational aims, academic aims and personal aims. It has been pointed out that the students and graduated students have had some difficulties during the learning process. The common problems they experinced were; not having time because of responsibilities related to their family and their work; having difficulties about studying lessons on their own and not having a face to face instruction; and not being used to the exam and test system of Open High School
Other ID | JA93KK88FN |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 50 Issue: 1 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0