BibTex RIS Cite

Okul öncesi dönem çocukların başarısı için çok önemli görülen sosyal becerilere ilişkin beklentilerin incelenmesi

Year 2015, Volume: 48 Issue: 1, 65 - 86, 01.05.2015
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001353

Abstract

Bu araştırmanın amacı öğretmen ve annelerin 60-72 aylık çocukların başarısı için çok önemli gördükleri sosyal becerilere ilişkin beklentilerinin incelenmesidir. Verilerin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu ve Sosyal Becerileri Derecelendirme Sistemi (SBDS/ 3-5 yaş) Öğretmen ve Ebeveyn Formu kullanılmıştır. SBDS 60-72 aylık çocukların anneleri (n=782) ve öğretmenleri (n=78) tarafından doldurulmuştur. Araştırma sonucunda öğretmenlerin %50’den fazlası 12 beceriyi “çok önemli” olarak değerlendirirken; annelerin ise; 15 beceriyi “çok önemli” olarak değerlendirdiği görülmüştür. Annelerin çocuklar için en çok önemli gördükleri beceri “Problemleri hakkında sizinle konuşur” iken, öğretmenler tarafından “Akranlarıyla anlaşmazlık durumlarında öfkesini kontrol eder” becerisi en çok
önemli olarak değerlendirilmiştir.

An Examination on Expectations Regarding the Social Skills Considered Critical for Preschoolers’ Success

Year 2015, Volume: 48 Issue: 1, 65 - 86, 01.05.2015
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001353

Abstract

The purpose of this research is to investigate the expectations of teachers and mothers regarding the social skills that they consider critical for the success of 60-72 months old children. Personal Information Form and the Social Skills Rating System (SSRS / 3-5 years) Teachers and Parents Form were used to collect data. SSRS was filled by mothers (n=782) and teachers (n=78) of 6072 months old children. The results of the research indicated that while more than 50% of the teachers evaluated the twelve skills as ''critical'', mothers evaluated the fifteen skills as ''critical''. While the most important skill for the children according to the mothers was “Communicates problems to you ", the teachers evaluated the skill “Controls temper in conflict situation with peers” as the most important

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA72PP94HD
Journal Section Research Article
Authors

Cansu Tutkun This is me

Çağlayan Dinçer This is me

Publication Date May 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 48 Issue: 1

Cite

APA Tutkun, C., & Dinçer, Ç. (2015). An Examination on Expectations Regarding the Social Skills Considered Critical for Preschoolers’ Success. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 48(1), 65-86. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001353
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0