BibTex RIS Cite

Bağımsız yabancı dil öğrenme, öğrenme stilleri ve bazı değişkenler arasındaki ilişkinin araştırılması

Year 2015, Volume: 48 Issue: 1, 129 - 160, 01.05.2015
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001356

Abstract

Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin öncelikle,
bağımsız öğrenme düzeylerinin ve öğrenme stillerinin nasıl bir
dağılım gösterdiğini, cinsiyet ve yaş gibi faktörlerin önemli olup
olmadığını açığa çıkarmaktır. Daha sonra, öğrencilerin bu iki konuya
ilişkin bilgi düzeylerini çeşitli eğitim aktiviteleri yoluyla artırmak ve
öğrencilerin kendi başlarına çalışabilme olanağı bulabilecekleri
bireysel çalışma merkezlerinin oluşturulmasına yönelik ilkeleri
belirlemektir. Bu amaçla planlanan çalışmanın örneklemini,
üniversitenin çeşitli bölümlerinde okumakta olan 408 öğrenci
oluşturmuştur. Veri toplamak için değişkenlerin sorgulandığı bir bilgi
formu ile “Bağımsız Öğrenme Kapasitesi Ölçeği” ve “Kolb Öğrenme
Stilleri Envanteri” kullanılmıştır. Toplanan veri, betimsel ve
ilgileşimsel olarak çözümlenmiştir. Öğrencilerin yaklaşık yarısının
bağımsız öğrenme düzeyinin yüksek olduğunu, öğrenme stillerinden
en çok “değiştirme”, en az “özümseme” stilini tercih ettikleri
bulgulanmıştır. Bağımsız öğrenme ile cinsiyet arasında kızlar lehine
bir ilişki olduğu saptanmış, ancak yaşla herhangi bir ilişki olmadığı
gözlenmiştir. Öğrenme stilleri tercihleri ile yaş ve cinsiyet arasında da
herhangi bir ilişkinin olmadığı görülmüştür. Ayrıca, bağımsız
öğrenme ve öğrenme stilleri arasında herhangi bir ilişki olmadığı
sonucuna da ulaşılmıştır. Araştırma kapsamında, öğrencileri
bilgilendirici seminer ve çalıştay düzenlenmiş ve Bilimsel Araştırma
Proje Biriminin desteğiyle öğrencilerin kullanımına yönelik bir
bireysel çalışma merkezi oluşturulmuştur. Bulgular ışığında da,
uygulamaya ve araştırmacılara yönelik bazı öneriler sunulmuştur.

Investigation of the Relationships between Autonomous Foreign Language Learning, Learning Styles and Some Variables

Year 2015, Volume: 48 Issue: 1, 129 - 160, 01.05.2015
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001356

Abstract

The purpose of this study is, firstly, to determine the levels of university students’ autonomous learning capacity and learning style preferences and their relationship with gender, age and each other. Secondly, it is aimed to increase the knowledge level of the students about these two topics through some education activities and lastly, to determine the principles of establishing a self-access center for foreign language learners where students can study on their own. The sample group of the study consisted of 408 students. A background questionnaire, "Autonomous Learning Capacity Questionnaire" and "Kolb's Learning Style Questionnaire" were used to collect data. The data were used to provide a descriptive and correlational analysis. The results show that almost half of the students have relatively high autonomous learning capacity, most of the students are divergers and least number of students are assimilators in terms of learning styles. It was also found that there is a significant relationship between autonomous learning capacity and gender; but there is no significant relationship between learning styles preferences with age and gender. Furthermore, there are no significant differences between autonomous learning capacity and learning style preferences

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA72FY96SS
Journal Section Research Article
Authors

Gülten Genç This is me

Publication Date May 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 48 Issue: 1

Cite

APA Genç, G. (2015). Investigation of the Relationships between Autonomous Foreign Language Learning, Learning Styles and Some Variables. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 48(1), 129-160. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001356
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0