Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin bilgi okuryazarlığı
öz-yeterlik algısını; Vikipedi kullanma becerisi, Facebook kullanma
becerisi, sınıf seviyesi, cinsiyet, yabancı dil düzeyi ve haftalık Internet
kullanım süresine göre sınıflama ve karar ağacı analizi ile incelemek
amaçlanmıştır. Amaçlı örnekleme yöntemi kullanılarak Dokuz Eylül
Üniversitesinin 11 fakültesinden 2776 öğrenciye ulaşılmıştır. Anketin
birinci kısmında katılımcılara Vikipedi ve Facebook kullanma
becerileri, sınıf seviyeleri, cinsiyetleri, yabancı dil düzeyleri ve
haftalık Internet kullanım süreleri sorulmuştur. Anket formunun ikinci
kısmında ise bilgi okuryazarlığı öz-yeterlik algısını ölçmek için Bilgi
okuryazarlığı Öz-yeterlik Algısı ölçeği kullanılmıştır. Facebook ve
Vikipedi becerileri bilgi okuryazarlığı öz-yeterlik algısı ile birinci
düzeyde ilişkili çıkmıştır. Örneklemin %16.4’ünü oluşturan ileri
derecede Vikipedi kullanma becerisine sahip bayan öğrenciler en
yüksek bilgi okuryazarlığı öz-yeterlik algı düzeyine sahip
öğrencilerdir.
This study aims to investigate how university students' information literacy self-efficacy perception is influenced by their Facebook and Wikipedia literacy levels, school year, gender, second language level and weekly Internet usage duration by using decision tree method. The researchers purposefully collected data from 2776 students from 11 faculties of Dokuz Eylul University. The first part of the data collection instrument included questions about university students’ characteristics such as Wikipedia and Facebook literacy levels, school year, gender, second language level and weekly Internet usage duration. The second part was related to information literacy self-efficacy. The most important result of the study was that Facebook and Wikipedia literacy rather than university students’ other characteristics were the first rank independent variables explaining information literacy self-efficacy. In addition, female students whose Wikipedia literacy level was at an advanced level were 16.4% of the sample and these students had the highest information literacy selfefficacy perception among the sample
Other ID | JA48ZD95NV |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 47 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0