BibTex RIS Cite

Yüksek Lisans Programına Giriste Öğrencilerin Sınıflandırılma Doğruluğunun İncelenmesi: Gazi Üniversitesi Örneği

Year 2014, Volume: 47 Issue: 1, 171 - 186, 01.05.2014
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001322

Abstract

Bu araştırmanın amacı, öğrencilerin yüksek lisans
programına yerleştirilmesine ilişkin geçerlik ve güvenirliğini ortaya
koymak; yüksek lisans programına öğrenci seçiminde YÖK ve
üniversiteler tarafından belirlenen puan ağırlıklarının gerçekleşip
gerçekleşmediğini, gerçekleşti ise ne ölçüde gerçekleştiğini
belirlemektir. Bu doğrultuda 2011-2012 Güz Döneminde Gazi
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sağlık Bilimleri Enstitüsü ve
Eğitim Bilimleri Enstitüsü bölümlerindeki yüksek lisans
programlarına yerleştirilen ve yerleştirilemeyen 2577 öğrencinin
doğru yerleştirme ve doğru yerleştirmeme oranları ve yerleştirme
puanına kaynaklık eden puanlara dayalı yapılan sınıflamanın geçerliği
incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin yüksek lisans
programlarına yerleştirmelerinde hesaplanan yerleşme puanına etki
eden ALES, lisans mezuniyet puanı, yabancı dil puanı ve mülakat
puanı arasında anlamlı bulunan ilişkilerin düşük düzeyde olduğu ve
yerleştirme puanına kaynaklık eden alt puanlar arasında öğrencilerin
yüksek lisansa yerleştirilmesine en çok etki eden puanın ALES puanı
olması beklenirken mülakat puanı olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca,
öğrencilerin yüksek lisans programına yerleşmelerine ilişkin sınıflama
kararları incelendiğinde yüksek lisans programına başvuran
öğrencilerin %82’sinin doğru sınıflandırıldığı belirlenmiştir.

Analysis in the Accuracy of Classification in Students’ Graduate School Entrance

Year 2014, Volume: 47 Issue: 1, 171 - 186, 01.05.2014
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001322

Abstract

The purpose of this study is to determine the validity and reliability of students’ graduate school placement results. Another purpose of this study is to determine whether the rate weights which have been decided by The Council of Higher Education and the universities come true; if it happens, to determine in which degree it has occurred. A total of 2577 students who have been registered and who have not been registered to Gazi University Institute of Social Sciences, Institute of Health Sciences, and Institute of Educational Sciences in 2011 – 2012 Fall Term participated in the study. Results of the study demonstrated that there is low-level relationship between Academic Postgraduate Education Exam which affected on accept an scores when it was counted, the average of undergraduate graduation, foreign language score and interview score. It was expected that ALES score is the most effective one while accepting a student to graduate school, but it was detected that the interview score affected more on accepting. Furthermore, when classification decisions were reviewed, it was detected 82% of students who applied to a graduate school were classified correctly

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA94VH93TN
Journal Section Research Article
Authors

Hakan Koğar This is me

Ayfer Sayın This is me

Publication Date May 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 47 Issue: 1

Cite

APA Koğar, H., & Sayın, A. (2014). Analysis in the Accuracy of Classification in Students’ Graduate School Entrance. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 47(1), 171-186. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001322

Creative Commons LicenseThe content of the Journal of Faculty of Educational Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License