BibTex RIS Cite

Türkiye’de Probleme Dayalı Öğrenme Çalışmaları

Year 2014, Volume: 47 Issue: 1, 397 - 422, 01.05.2014
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001332

Abstract

Yapılandırmacı yaklaşımın modellerinden biri olan
probleme dayalı öğrenme ilk olarak tıp fakültelerinde uygulanmaya
başlanmış daha sonra farklı disiplinlere yayılmıştır. PDÖ
uygulamalarıyla birlikte uygulamanın etkililiği, öğrencinin ve
yönlendiricinin değişen rolleri, grubun işleyişi gibi birçok konuda
araştırmalar yapılmaya başlanmıştır. Pek çok araştırmacı gelecek
uygulamalara katkı sağlaması amacıyla çeşitli içerik analizleri ve meta
analizleri ile yapılan çalışmaları gözden geçirmekte ve genel sonuçlara
ulaşmaya çalışmaktadır. Türkiye’de yapılan PDÖ uygulamalarının
incelenmesi amacıyla bu araştırma yürütülmüştür. Çalışmaya katkı
sağlamak amacıyla Türkiye'de yayın yapan 64 adet hakemli dergi
incelenmiş ve bu dergilerden 1999 yılından itibaren yayımlanan
makalelerden toplam 30 adet PDÖ konusunda hazırlanmış makaleye
ulaşılmıştır. Öte yandan ilk PDÖ ile ilgili yapılan tezlerin 2002 yılında
başladığı dikkate alınarak PDÖ konusunda yapılan tezlerin
incelemesine de 2002 yılından itibaren başlanmıştır. Türkiye’de PDÖ
konusunda yapılmış toplam 48 teze ulaşılmıştır. Elde edilen makale ve
tezler sekiz başlık altında incelenmiştir: Çalışmanın düzeyi,
çalışmanın alanı, çalışmanın türü, çalışmanın yöntemi, örneklem
grubu sayısı, veri toplama teknikleri, referans sayıları,ve türleri.Elde
edilen bulgulara göre alanyazındaki PDÖ çalışmalarında daha çok Tıp
ve Fen alanlarındaki çalışmalar dikkate çekmesine karşın Türkiye’de
daha çok Fen ve Sosyal Bilimlerde çalışılması, nicel çalışmalar kadar
nitel çalışmaların da yer alması, daha çok deneysel çalışmaların yer
almasıyla birlikte büyük büyük grup(200 den fazla) çalışmalarına yer
verilmesi dikkat çekmektedir.

Problem Based Learning Studies in Turkey

Year 2014, Volume: 47 Issue: 1, 397 - 422, 01.05.2014
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001332

Abstract

PBL is one of the Constructivist approach methods which was implemented initially in medical schools and then spread out into different disciplines. With the introduction of PBL, many research studies in different subjects have been embarked upon such as the effectiveness of the application, the changing role of the students and facilitators, the functioning of the groups etc. Moreover, a variety of content analysis and meta-analysis has been reviewed to contribute to the future studies. This research was conducted to examine the implementation of PBL in Turkey. During the study, 64 peer-reviewed journals were reviewed and a total of 30 papers related with PBL have been analyzed. Moreover, 48 dissertations with regard to the PBL have been reached, the first article and the first dissertation being studied respectively in 1999 and 2002. These articles and dissertations were examined under eight topics namely: Grade level of the study, the study area, study type, study methods, sample number, data collection techniques, and reference numbers and types. According to the findings, PBL studies in Science and Social Science are preferred equally in Turkey although it has been cited in literature that there are more PBL studies in Medicine and Science. Furthermore, an equal amount of quantitative and qualitative studies are carried out and both experimental and literature review studies are adopted in PBL studies of Turkey. In spite of the difficulties in accumulating big groups in PBL studies, several studies with as many as more than 200 participants have been perpetueted in Turkey on PBL

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA46JC32BB
Journal Section Research Article
Authors

Ayfer Alper This is me

Suat Öztürk This is me

Canan Akyol Altun This is me

Publication Date May 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 47 Issue: 1

Cite

APA Alper, A., Öztürk, S., & Akyol Altun, C. (2014). Problem Based Learning Studies in Turkey. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 47(1), 397-422. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001332

Creative Commons LicenseThe content of the Journal of Faculty of Educational Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License