Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin çoklu zekâ
kuramına göre zekâ alanlarıyla çevreye yönelik tutumları arasındaki
ilişkiyi değerlendirmektedir. İlişkisel tarama modelinde hazırlanan
araştırmanın evrenini Siirt il merkezde bulunan ortaöğretim
öğrencileri örneklem ise bu öğrencilerden rastgele seçilmiş 247
ortaöğretim öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama
araçları, Armstrong (1999) tarafından geliştirilen ve Saban (2002)
tarafından Türkçeye çevirisi yapılan “çoklu zekâ alanları envanteri” ve
Uzun ve Sağlam (2006) tarafından geliştirilen “çevresel davranış ve
çevresel düşünce alt boyutları olan “çevresel tutum ölçeği”
kullanılmıştır. Yapılan çalışmada çoklu zekâ kuramı envanterinin
Cronbach alfa güvenirlilik katsayısı .91 ve çevresel tutum ölçeğinin
Cronbach alfa güvenirlilik katsayısı .71 olarak tespit edilmiştir.
Çalışma sonucunda; ortaöğretim öğrencilerinin çevreye yönelik
tutumlarının orta düzeyin üstünde ve olumlu olduğu belirlenmiştir.
Ortaöğretim öğrencilerinin çevreye yönelik tutumları ile zekâ alanları
arasındaki ilişkiye bakıldığında, ortaöğretim öğrencilerin çevreye
yönelik tutumları ile mantıksal, sosyal, bedensel, öze dönük, doğacı ve
görsel zekâ alanları puanları arasında anlamlı bir farklılık görülmediği
buna karşın sözel zekâ ile müzikal zekâ alanları arasında anlamlı bir
farklılık olduğu tespit edilmiştir. Diğer taraftan, öğretmen adaylarının
çevreye yönelik tutum puanları ile mantıksal matematiksel zekâ
puanları arasında düşük düzeyde anlamlı ilişkiler olduğu tespit
edilmiştir.
This study is aimed to evaluate the relationship between intelligence types of high school students and their attitudes towards environmental. This research was conducted using the correlative survey method. The sample of the research comprises 247 high school students attending four high schools in Siirt. The scale of Multiple Intelligence Areas Inventory developed by Armstrong (1999) and translated into Turkish language by Saban (2002) and attitudes towards environmental scales that have environmental behaviors and environmental thought sub-dimensions that were developed by Uzun and Sağlam (2006) were used as data collection instrument of this study. According to findings of the research, it is determined that high school students’ attitudes towards environmental on medium level. According to findings of the study, highest intelligence areas of the high school students in context of the multiple intelligence theory were determined as visual intelligence
Other ID | JA37KJ67PF |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 46 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0