KPSS Lisans sınavları her yıl yapılmakta, puanları ise iki yıl
geçerli olmaktadır. Bu nedenle yapılan sınavların denkliği önemlidir.
KPSSP10 puanlarının hesaplanma yönteminin incelenmesinin
amaçlandığı bu çalışmada, ilgili puanın hesaplanma yöntemine ilişkin
bazı sorunlar tespit edilmiştir. Standart puanlara çevrilerek bireylerin
grup içerisindeki sıralamasına göre elde edilen puanların, kullanılan
formülle P10 puanlarına dönüştürme işlemi sonucunda bir önceki ve
bir sonraki yıl puanlarıyla karşılaştırılabilirliği tehlikeye girmektedir.
Bu yöntemle puanlar, en yüksek performansa sahip adayın puanından,
bu testlerden birini almayan diğer bireylerin performansından ve
puanların homojenliği veya heterojenliğinden etkilenir hale
gelmektedir. Ayrıca P10 puanları içerisinde genel yetenek ve genel
kültür alt testinin payı öngörülenden çok, eğitim bilimleri testinin ise
azdır. Çalışmada bu bulgular ışığında bazı önerilerde bulunulmuştur.
KPSS Licensing exams are administered annually;
the scores are valid for two years. For this reason, the equivalence of
the examinations is important. This study has aimed at analyzing the
calculation techniques. Certain problems have been found with the
calculation. The comparison of the received scores between the
previous year and the following year becomes risky as the overall
points are calculated by applying a conversion to the grades which are
reached after the group internal ranking of the individuals’
standardized grades. The points obtained by this method are affected
by the points of the highest scored candidate, by the performance of
the individuals not taking any one of these tests, and by the degree of
the heterogeneity and homogeneity within the scores of the
examinees. In addition, the impact of two sub tests, general ability
and general culture is more than the predicted; on the other hand the
impact of sub test of the educational sciences is lower than the
predicted in the P10 test scores. In the study, some suggestions were
made in the light of these findings.
Other ID | JA57EF45NN |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 46 Issue: 1 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0