BibTex RIS Cite

Akran Saldırganlığı ve Mağduriyetinin Psiko-Sosyal Değişkenler Açısından Đncelenmesi

Year 2013, Volume: 46 Issue: 1, 317 - 342, 01.05.2013
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001286

Abstract

Araştırmanın amacı, saldırganlık ve mağduriyetin gözlenen
ve ilişkisel boyutlarını yordayan değişkenlerin belirlenmesidir. Ankara
ilinde 6.-8. sınıflara devam eden 384 öğrenci araştırma grubunu
oluşturmuştur. Öğrenciler olumsuz bilişsel hatalar, saldırganlık,
mağduriyet ve algılanan anababa tutumu ölçeklerini, anababaları ise
davranış sorunları ve duygu ayarlama ölçeklerini doldurmuşlardır.
Öğrencinin yaşı ile gözlenen ve ilişkisel saldırganlık arasında negatif
bir ilişki olduğu bulunmuştur. Regresyon analizleri, davranış sorunları
ölçeğinin dikkat eksikliği hiperaktivite ve sosyal problemler gibi bazı
alt ölçeklerinin, bilişsel hataların ve algılanan baba tutumunun
gözlenen ve ilişkisel saldırganlık ile gözlenen ve ilişkisel mağduriyeti
yordadığını göstermiştir. Bulgular, sosyal-duygusal değişkenlerle,
olumsuz bilişsel hatalar gibi bilgi işleme süreçlerinin saldırganlık ve
mağduriyetle ilişkisi bağlamında tartışılmıştır.

An examination of peer aggression and victimization in relation to psycho-social variables

Year 2013, Volume: 46 Issue: 1, 317 - 342, 01.05.2013
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001286

Abstract

The present study aimed to identify the variables in relation to overt and relational aggression and victimization. The study group consisted of children (n=384) attending 6th, 7th and 8th grades of elementary schools in Ankara. Children completed negative cognitive errors, aggression, victimization and perceived parenting scales while their parents filled in emotion regulation and behavior problems scales. A negative relationship was found between age and overt and relational aggresion. Regression analyses demonstrated that ADHD and social problems subscales, cognitive errors and perceived father attitudes predicted overt and relational aggression and victimization. Findings were discussed in relation to social-emotional variables and negative cognitions in our understanding of the aggression and victimization

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA38GU94ST
Journal Section Research Article
Authors

Arzu Kurnaz This is me

Gül Kapçı Emine This is me

Publication Date May 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 46 Issue: 1

Cite

APA Kurnaz, A., & Kapçı Emine, G. (2013). An examination of peer aggression and victimization in relation to psycho-social variables. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 46(1), 317-342. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001286
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0