Bu araştırmanın amacı Japonya’da fen ve fizik öğretmenlerine
yönelik mesleki gelişim programlarını açıklamaktır. Bu çalışmada, özellikle
“ders araştırması” yaklaşımı ele alınmaktadır. “Ders araştırması”
öğretmenlerin mesleki gelişiminde kullanılan bir yaklaşımdır. “Ders
araştırması” Japonya’da geliştirilmiştir ve pek çok ülkede öğretmenlerin
mesleki gelişiminde başarı ile uygulanmaktadır. Tarama modelinde yapılan
bu araştırmanın verilerinin toplanmasında nitel araştırma yöntemlerinden biri
olan doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada, doküman
analizi yapılırken, birincil kaynaklara ulaşılmaya çalışılmış, dokümanlar
çözümlenmiş, veriler analiz edilerek sunulmuştur. Doküman incelemesinde
kullanılabilen yollardan biri de uzman bilgisine başvurmaktır. Bu araştırmada
da Japonya’dan bir uzmanın bilgisine de başvurularak güncel ve gerçek
bilgiler toplanmaya çalışılmıştır. Araştırmanın sonunda, Türkiye’de fen ve
fizik öğretmenlerin mesleki gelişimi için öneriler geliştirilmiştir.
This research has been conducted to express the professional development programs for science and physics teachers in Japan. In this study especially “lesson study” was introduced. Lesson study is an approach that has been used in professional development of teachers. This approach was developed in Japan and has been used in many other countries as an effective approach in professional development of teachers. In this descriptive study, document analysis method was used. Moreover expert knowledge also used by contacting one researcher in Japan who has publications, researches and expertise in the subject of this research. By this way more accurate and up-to-date data were collected. At the end of the research, suggestions have been developed for the professional development of science and physics teachers in Turkey
Other ID | JA85DF63RY |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 45 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0