BibTex RIS Cite

The instrument for determining the views of primary school students about historical knowledge

Year 2012, Volume: 45 Issue: 2, 255 - 274, 01.10.2012
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001262

Abstract

The purpose of this research is to develop a reliable and valid instrument in order to determine the primary school students’ view about historical knowledge. A total of 525 students of 6th, 7th and 8th grades from 6 different primary schools were participated in this study. The instrument is composed of totally 20 items with five factors namely, certainty of historical knowledge (5 items), the source of historical knowledge (4 items), the development of historical knowledge (4 items), the basis of historical knowledge (4 items), the transference of historical knowledge (3 items), and the whole instrument has a reliability coefficient of Cronbach α=0.82. At the same time, this instrument is also the first original instrument developed for determining the primary school students’ view about historical knowledge in Turkey

Đlköğretim Öğrencilerinin Tarihsel Bilgiye Yönelik Görüşlerini Belirleme Ölçeği

Year 2012, Volume: 45 Issue: 2, 255 - 274, 01.10.2012
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001262

Abstract

Bu çalışmanın amacı, ilköğretim öğrencilerinin tarihsel
bilgiye yönelik görüşlerini belirlemek amacıyla geçerli ve güvenilir
bir ölçek geliştirmektir. Araştırmaya 6 ilköğretim okulunun 6., 7., 8.,
sınıflarında öğrenim görmekte olan toplam 525 öğrenci katılmıştır.
Ölçek geliştirme çalışmaları sonucunda ölçeğin Tarihsel Bilginin
Kesinliği (5 madde), Tarihsel Bilginin Kaynağı (4 madde), Tarihsel
Bilginin Gelişimi (4 madde), Tarihsel Bilginin Dayanağı (4 madde),
Tarihsel Bilginin Aktarımı (3 madde) olmak üzere toplam beş faktör
ve 20 maddeden oluştuğu ve ölçeğin tamamının Cronbach α
güvenilirlik katsayısının ise 0.82 olduğu belirlenmiştir. Ölçek aynı
zamanda, ilköğretim öğrencilerinin tarihsel bilgiye yönelik görüşlerini
belirlemek üzere Türkiye’de geliştirilen özgün ilk ölçek olma niteliği
taşımaktadır.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA82JU76BZ
Journal Section Research Article
Authors

Banu Çulha Özbas This is me

Erdal Aslan This is me

Publication Date October 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 45 Issue: 2

Cite

APA Çulha Özbas, B., & Aslan, E. (2012). The instrument for determining the views of primary school students about historical knowledge. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 45(2), 255-274. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001262
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0