Bu çalışmayla, Ankara Üniversitesi Eğitim (Bilimleri)
Fakültesi’nin kuruluş hikayesi, hem yazılı kaynaklardan hem de bu
süreçte aktif görev alan ve katkıda bulunan önemli üç kişinin
anlatılarına bağlı olarak sunulmaya çalışılmaktadır. Kuruluş
döneminde yaşanan pek çok gelişme, güçlük ve çözüm çabaları Prof.
Dr. Đhsan Doğramacı, Prof. Dr Hamide Topçuoğlu ve Prof Dr. Yaşar
Karayalçın’ın kendi orijinal anlatılarıyla ortaya konulmaya
çalışılmaktadır. Fakültenin kurulmasından önce eğitim fakültelerinin
kurulmasına yönelik yapılmış olan girişimler, bunların başarısızlıkla
sonlanması daha çok yazılı kaynaklarda görülürken, yazılı
kaynaklarda rastlamadığımız bireysel deneyim ve yaşanmışlıklar ise o
süreci birebir yaşayan bu önemli üç kişinin anlatılarında gizlidir. Bu
vesileyle bu çalışmanın anlatılarla, yazılı belgelerde eksik olanı
tamamlama çabasından öteye bir iddiası bulunmamaktadır.
With this study, the story of the establishment of the Ankara University Faculty of Educational Sciences is tried to be presented through making use of both the written documents and the narratives of three important people having an active role during the establishment of this process. Many of the developments, difficulties, and solution efforts taking place during the foundation period are tried to be introduced by the original narratives of Prof. Dr. Ihsan Doğramacı, Prof. Dr. Hamide Topçuoğlu and Prof. Dr. Yaşar Karayalçın. While the pre-faculty attempts to found educational faculties and their failures are seen in the written documents, the personal experiences and the lived things which cannot be seen in the written documents are hidden in the speeches of these people. Therefore, this study does not have a further state that aims to complete what is incomplete in the written documents
Other ID | JA83JC39BA |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 45 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0