BibTex RIS Cite

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Yaratıcı Düşünme Düzeyleri ve Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi

Year 2011, Volume: 44 Issue: 2, 29 - 52, 01.10.2011
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001223

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Sınıf Öğretmenliği Ana Bilim
Dalında okuyan birinci sınıf öğrencilerinin yaratıcı düşünme düzeyleri
ile eleştirel düşünme eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından
incelenmesi ve öğrencilerin yaratıcı düşünme düzeyleri ile eleştirel
düşünme eğilimleri arasında ilişki olup olmadığının belirlenmesidir.
Araştırma betimsel nitelik taşımaktadır. Araştırmaya ilişkin verilerin
toplanmasında, analizinde ve yorumlanmasında nicel araştırma
yöntemi kullanılmıştır. Araştırma, Hacettepe Üniversitesi Sınıf
Öğretmenliği Ana Bilim Dalında okuyan birinci sınıf öğrencileri
arasından ulaşılabilen toplam 103 öğrenci üzerinde yürütülmüştür.
Öğrencilerin yaratıcı düşünme düzeylerini belirlemek amacıyla
Torrance Yaratıcı Düşünme Testi, eleştirel düşünme eğilimlerini
belirlemek amacıyla da California Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği
kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler t testi, tek yönlü
varyans analizi, Kruskal Wallis Testi, Pearson ve Sperman Brown
Korelâsyon Katsayısı yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir.

The investigation of the creative thinking levels and the critical thinking disposition of pre-service elementary teachers

Year 2011, Volume: 44 Issue: 2, 29 - 52, 01.10.2011
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001223

Abstract

The purpose of the study is to investigate the creative thinking levels and the critical thinking disposition of freshman students at the Division of Elementary Teaching in terms of various variables and to determine whether there is a relationship between the creative thinking levels and the disposition of critical thinking of the students. The study is a descriptive study. In the collection, analysis and interpretation of the data related to the study, quantitative research method was used. The study was carried out with 103 students who were availability of access among the freshman students enrolled in at Hacettepe University Elementary Teaching Division. Torrance Creative Thinking Test was used in order to determine the creative thinking levels; and California Critical Thinking Disposition Inventory was used to determine the critical thinking levels of the students. The data obtained in the study was analyzed using t-test, one-way variance analysis, Kruskal Wallis, Pearson and Spearman Brown correlation coefficient

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA89FE98RH
Journal Section Research Article
Authors

Bilge Gök This is me

Tolga Erdoğan This is me

Publication Date October 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 44 Issue: 2

Cite

APA Gök, B., & Erdoğan, T. (2011). The investigation of the creative thinking levels and the critical thinking disposition of pre-service elementary teachers. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 44(2), 29-52. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001223

Cited By










Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0