BibTex RIS Cite

Anne Çocuk İlişkisini Oyunla Geliştirme Eğitim Programının Etkililiği

Year 2010, Volume: 43 Issue: 2, 123 - 148, 01.10.2010
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001205

Abstract

Bu araştırmanın amacı Anne Çocuk İlişkisini Oyunla
Geliştirme Eğitim Programının Etkililiğinin 4-5 yaş arasında çocuğu
olan annelerin çocukları ile ilişki düzeyi üzerindeki etkisini
incelemektir. Bu çalışma deney, plasebo ve kontrol gruplu ön-test,
son-test ve izleme modeline dayalı deneysel bir çalışmadır. Araştırma, Ankara ilinde, üst sosyo ekonomik düzeydeki gönüllü annelerin
katılımı ile gerçekleşmiştir. Araştırmada 10 anne deney, sekiz anne
plasebo ve dokuz anne kontrol grubunda yer almıştır. Araştırmada
veriler Çocuk Anababa İlişki Ölçeği, Annelerin çocukları ile
ilişkilerini anlattıkları kompozisyonlar ve odak grup görüşme
kayıtlarından elde edilmiştir. Elde edilen veriler Kruskall Wallis H,
Mann Whitney U ve Wilcoxon Testi ile analiz edilmiştir. Deney
grubundaki anneler, plasebo ve kontrol grupları ile karşılaştırıldığında
deney grubundaki annelerin çocukları ile ilişkisindeki gelişme anlamlı
bulunmuştur.

Effectiveness of the Training Program in Improving Mother Child Relationship through Play

Year 2010, Volume: 43 Issue: 2, 123 - 148, 01.10.2010
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001205

Abstract

This study aims to examine the effects of the “Training Program in Improving Mother Child Relationship through Play” on the interaction between mothers and their 4-5 year old children. It is an experimental study based on the pretest, post-test, follow-up test model with experimental, placebo and control groups. The study was conducted with the voluntary participation of upper socio-economic level mothers. Data were obtained by using the Parent Child Relationship Scale, written excerpts in which mothers described the relationships between themselves and their children, and video-recordings of interviews. The meaningfulness of the difference between groups was examined by using the Kruskall Wallis H and Mann Whitney U Tests, and the meaningfulness of the difference between measurements was tested by using the Wilcoxon Test.As a result of the analyses performed in all three groups, a meaningful improvement was seen in the relationships of experimental group mothers with their children

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA82NF37BA
Journal Section Research Article
Authors

Ege Akgün This is me

Binnur Yeşilyaprak This is me

Publication Date October 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 43 Issue: 2

Cite

APA Akgün, E., & Yeşilyaprak, B. (2010). Effectiveness of the Training Program in Improving Mother Child Relationship through Play. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 43(2), 123-148. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001205
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0