Bu araştırmanın amacı Anne Çocuk İlişkisini Oyunla
Geliştirme Eğitim Programının Etkililiğinin 4-5 yaş arasında çocuğu
olan annelerin çocukları ile ilişki düzeyi üzerindeki etkisini
incelemektir. Bu çalışma deney, plasebo ve kontrol gruplu ön-test,
son-test ve izleme modeline dayalı deneysel bir çalışmadır. Araştırma, Ankara ilinde, üst sosyo ekonomik düzeydeki gönüllü annelerin
katılımı ile gerçekleşmiştir. Araştırmada 10 anne deney, sekiz anne
plasebo ve dokuz anne kontrol grubunda yer almıştır. Araştırmada
veriler Çocuk Anababa İlişki Ölçeği, Annelerin çocukları ile
ilişkilerini anlattıkları kompozisyonlar ve odak grup görüşme
kayıtlarından elde edilmiştir. Elde edilen veriler Kruskall Wallis H,
Mann Whitney U ve Wilcoxon Testi ile analiz edilmiştir. Deney
grubundaki anneler, plasebo ve kontrol grupları ile karşılaştırıldığında
deney grubundaki annelerin çocukları ile ilişkisindeki gelişme anlamlı
bulunmuştur.
This study aims to examine the effects of the “Training Program in Improving Mother Child Relationship through Play” on the interaction between mothers and their 4-5 year old children. It is an experimental study based on the pretest, post-test, follow-up test model with experimental, placebo and control groups. The study was conducted with the voluntary participation of upper socio-economic level mothers. Data were obtained by using the Parent Child Relationship Scale, written excerpts in which mothers described the relationships between themselves and their children, and video-recordings of interviews. The meaningfulness of the difference between groups was examined by using the Kruskall Wallis H and Mann Whitney U Tests, and the meaningfulness of the difference between measurements was tested by using the Wilcoxon Test.As a result of the analyses performed in all three groups, a meaningful improvement was seen in the relationships of experimental group mothers with their children
Other ID | JA82NF37BA |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 43 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0