Bu araştırmanın amacı Kreijns, Kirschner, Jochems ve
Buuren (2007) tarafından bilgisayar destekli ortaklaşa öğrenme
ortamlarına yönelik olarak geliştirilen Algılanan Sosyalleşme
Ölçeği’nin Türkçeye ve çevrimiçi öğrenme ortamlarına yönelik
uyarlamasını gerçekleştirmektir. Çevrimiçi Öğrenme Ortamında
Algılanan Sosyalleşme Ölçeği tek faktör altında toplanmış beşli Likert
tipinde 10 önermeden oluşmaktadır. Uyarlama sürecinde ölçek
Türkçeye çevrilmiş ardından dil ve eğitim teknolojisi alanında uzman
yedi öğretim üyesinin değerlendirmeleri alınmıştır. Dilsel eşdeğerlik
çalışmaları Başkent Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve
Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü’nde (BÖTE) öğrenim
görmekte olan 31 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Yapı
geçerliği çalışmaları Ankara, Hacettepe ve Başkent Üniversitesi
BÖTE bölümlerinde öğrenim görmekte olan ve çevrimiçi öğrenme
deneyimine sahip 94 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Açımlayıcı ve
doğrulayıcı faktör analizleri sonucunda Türkçe ölçeğin özgün
formundaki yapısını koruduğu görülmüştür. Türkçe forma ilişkin
Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı .82 olarak belirlenmiştir.
The aim of this study is to adapt The Perceived Sociability Scale of Computer-Supported Collaborative Learning Environments developed by Kreijns, Kirschner, Jochems and Buuren (2007) to online learning environments in Turkey. The original scale is in English and includes 10 items. Firstly, the original scale was translated into Turkish, and experts’ critics were obtained. Afterwards, both the English and Turkish forms were administered to students (n=31) of Başkent Universty Computer Education and Instructional Technologies (CEIT) Department in a one-week interval in order to determine the equivalency of these two forms. The construct validity studies were carried out on 94 CEIT students attending to Ankara, Hacettepe and Başkent Universities. Results showed that the Turkish version has one factor and consisted of 10 items like the original scale. The Cronbach Alpha internal consistency coefficient was also obtained as .82
Other ID | JA84TY68RK |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 43 Issue: 1 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0