Bu araştırmada, araştırmacı tarafından geliştirilen 10
oturumluk İletişim ve Çatışma Çözme Beceri Eğitimi Programı’nın
üniversite öğrencilerinin sosyal beceri düzeyleri üzerindeki etkisi
incelenmiştir. Çalışma grubu Ondokuz Mayıs Üniversitesi’nde
öğrenim gören 28 öğrenciden oluşturulmuştur. Araştırma deseni
olarak kontrol gruplu ön-test son-test model kullanılmış ve 14 öğrenci
deney, 14 öğrenci kontrol grubuna alınmıştır. Öğrencilerin sosyal
beceri düzeyleri Riggio (1989) tarafından geliştirilen ve Türkiye
uyarlaması Yüksel (2000) tarafından yapılan “Sosyal Beceri
Envanteri” ile ölçülmüştür. Verilerin analizinde Bağımsız
Örneklemler İçin t-testi, İlişkili Örneklemler İçin t-testi ve İlişkili
Örneklemler İçin Tek Yönlü ANOVA Testi teknikleri kullanılmıştır.
Araştırma bulguları; İletişim ve Çatışma Çözme Beceri Eğitimi
Programı’na katılan öğrencilerin sosyal beceri düzeylerinin, bu
programa katılmayan öğrencilerin sosyal beceri düzeylerinden yüksek
olduğunu ortaya koymuştur (p<.001). Son-test ölçümünden üç ve altı
ay sonra yapılan iki ayrı izleme çalışmasında ise deney grubunda
programın olumlu etkisinin devam ettiği gözlenmektedir. Elde edilen
bu sonuç doğrultusunda, İletişim ve Çatışma Çözme Beceri Eğitimi
Programı’nın, öğrencilerin sosyal beceri düzeylerini olumlu ve kalıcı
yönde etkilediği ileri sürülebilir.
In this resaarch, the effect of communication and conflict resolution skill training program with 10 sessions which was developed by researcher on the social skill levels of university students are examined. The study was carried out on the 28 students, 14 participants in the control group, 14 participants in the experimental group who are students Ondokuz Mayıs University. The desing of the research was based on an experimental pre-test and posttest model. Students’ social skill levels was measured by means of Social Skill Inventory which was adopted to Turkish by Yüksel (2000). Data analysis was applied Independent Samples t-test, Paired Samples t-test and One-Way ANOVA for Repeated Measures techniques were applied for statistical analysis. The research pointed out that social skill levels of students who attended communication and conflict resolution skill training program were higher than those of others (p<.001). In general, results have showed that Communication and Conflict Resolution Skill Training Program may effect university students social skill levels positively. After the posttest application with three months and six months follow after studies it was found that there was no significant difference between Social Skill Inventory test scores of post-test, first following study, and second following study
Other ID | JA36KS99EY |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 41 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0