BibTex RIS Cite

Ortaöğretim 11. Sınıf Öğrencilerinin Fiziksel Değişim ve Kimyasal Bağ İlişkisini Anlama Seviyesi

Year 2005, Volume: 38 Issue: 1, 123 - 147, 01.05.2005
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000107

Abstract

Öğrencilerin fiziksel ve kimyasal değişim kavramlarını ayırt edebilmeleri,
maddede meydana gelen değişimi, maddenin yapı taşlarındaki organizasyon
ve/veya maddenin kimyasal bağlarındaki değişim ile açıklayabilmelerine bağlıdır.
Oluşturmacı (constructivist) öğrenme anlayışının yön verdiği bu araştırmada,
müfredatın öngördüğü öğretimi almış öğrencilerin maddede meydana gelen
fiziksel değişim ile kimyasal bağlar arasındaki ilişkiyi ne ölçüde kurabildiğinin
belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmış, açık uçlu
sorulardan oluşan anket araştırmanın veri toplama aracı olarak işlev görmüştür.
Anket ortaöğretim 11. sınıf sayısal bölümü öğrencilerine (n= 293) uygulanmıştır.
Sorularda öğrencilerden gündelik yaşamlarında sıkça karşılaştıkları fiziksel
değişim geçiren bazı olaylar sunulmuş ve bu değişimleri maddenin kimyasal
bağlarındaki değişim ile açıklamaları istenmiştir. Araştırmadan elde edilen
bulgular, öğrencilerin büyük bölümünün soruda geçen olayın fiziksel bir değişme
olduğunu fark edebildiğini ortaya koymuştur. Buna karşın bulgular, öğrencilerin
yarıya yakın bir bölümünün maddedeki fiziksel değişimi kimyasal bağlardaki
değişim ile doğru olarak ilişkilendiremediğini göstermiştir. Araştırma bulguları
ayrıca öğrencilerin fiziksel ve kimyasal değişimi ayırt etmede geri dönüşümlülük
kriterini kullandıklarını ve bu kriterin başarısının sözü edilen fiziksel olayın
gündelik yaşamdan tanınma oranına bağlı olduğunu ortaya koymuştur.

Secondary students’ understanding of the relationship between physical change and chemical bonding

Year 2005, Volume: 38 Issue: 1, 123 - 147, 01.05.2005
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000107

Abstract

Making the distinction between physical and chemical changes depends largely upon whether students describe them via reorganization of particles and/or chemical bonds. Grounded in constructivist view of knowledge, the present study aimed to find out the ways in which Turkish students think about the relationship between physical changes and chemical bonding after receiving the conventional teaching. A questionnaire consisted of open ended questions was used as an assessment tool. It was distributed to 11th grade science students (n= 293). They completed the questionnaire right after their conventional teaching on chemical bonding. Questions presented a number of daily life issues concerning physical changes and then asked for explanations about the changes occur in chemical bonds of the matter under the physical transformation. Findings indicated that most of the students could spot the change as physical in nature. Yet, only the half could draw the link between transformations of matter and the changes in its chemical bonds. Findings also showed that most of the students used the reversibility criterion in order to distinguish between physical and chemical change and that the success of applying the criterion increased by the familiarity of the event

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA86MD86HU
Journal Section Research Article
Authors

Filiz Mirzalar Kabapınar This is me

Berrin Adik This is me

Publication Date May 1, 2005
Published in Issue Year 2005 Volume: 38 Issue: 1

Cite

APA Mirzalar Kabapınar, F., & Adik, B. (2005). Secondary students’ understanding of the relationship between physical change and chemical bonding. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 38(1), 123-147. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000107
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0