BibTex RIS Cite

AN INVESTIGATION ON ACADEMIC ACHIEVEMENT AND LEARNING STYLES AS TO BRANCHES AND GENDER FROM FACULTY OF EDUCATION STUDENTS

Year 2009, Volume: 42 Issue: 1, 69 - 86, 01.05.2009
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001138

Abstract

Araştırmanın amacı eğitim fakültesi öğrencilerinin cinsiyet ve kayıtlı olunan programa göre öğrenme stillerini tespit etmek, akademik başarı durumlarının öğrenme stillerine göre değişip değişmediğini belirlemektir. Araştırmaya 2006-2007 Akademik Yılında Erzincan Eğitim Fakültesine kayıtlı 443 öğrenci katılmıştır. Veri toplama aracı olarak Kolb Öğrenme Stili Envanteri kullanılmış, öğrencilerin akademik başarı puanları fakülte kayıtlarından elde edilmiştir. Veri analiz sürecinde bağımsız örnek t-testi, tek yönlü varyans analizi ve ki kare testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, kız öğrencilerin akademik başarı ortalaması erkek öğrencilerin akademik başarı ortalamalarından daha yüksek bulunurken, öğrenme stillerinin cinsiyete göre farklı olmadığı bulunmuştur. Öğrencilerin kayıtlı olduğu öğretmen yetiştirme programına göre akademik başarıları arasındaki fark anlamlı bulunmuş ve kayıtlı olunan programa göre öğrenme stillerinin farklı olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin en çok ayrıştıran (% 43.6), ikinci olarak özümseyen (% 29.3) öğrenme stilini tercih ettikleri, yerleştiren (% 16.3) ve değiştiren (% 10.8) öğrenme stilini tercih etme oranının daha düşük olduğu bulunmuştur. Yerleştiren, değiştiren, ayrıştıran ve özümseyen öğrenme stiline sahip öğrencilerin ağırlıklı not ortalamaları arasındaki farkın anlamlı olmadığı bulunmuştur

EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN CİNSİYET VE BRANŞA GÖRE AKADEMİK BAŞARI DURUMLARI İLE ÖĞRENME STİLLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2009, Volume: 42 Issue: 1, 69 - 86, 01.05.2009
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001138

Abstract

This study aimed to determine students‟ preferred learning styles, academic achievement and to investigate whether there was a significant difference in students‟ preferred learning style and academic achievement level according to their program and gender. This study involved in 433 students from Erzincan Faculty of Education in the 2006-2007 academic year. Turkish version of Kolb Learning Style Inventory (LSI) was used to collect the data about student‟s learning style. The data about students‟ academic achievement were collected from Faculty records. The data that was obtained from LSI and Faculty records was analyzed using by t-test, ANOVA and chi-square techniques. The results show that academic achievement of female students was significantly higher than male students‟ and learning style do not differ significantly in relation to the gender. In addition, the level of academic achievement and learning style was found significantly different according to the enrolling teacher education program. The other findings showed that 43.6 % of the students were converger, 29.3 % of students were assimilator, 16.3 % of the students were accommodator, and 10.8 % of the students were diverger. There was not any difference between students‟ grade point average as to learning style

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA43JF42NR
Journal Section Research Article
Authors

Hüsnü Hüseyin Bahar

Yener Özen This is me

Fikret Gülaçtı This is me

Publication Date May 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Volume: 42 Issue: 1

Cite

APA Bahar, H. H., Özen, Y., & Gülaçtı, F. (2009). EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN CİNSİYET VE BRANŞA GÖRE AKADEMİK BAŞARI DURUMLARI İLE ÖĞRENME STİLLERİNİN İNCELENMESİ. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 42(1), 69-86. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001138
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0