Proje Tabanlı Öğretim, öğrencilerin etkinliğini esas alan, öğrencilerin tasarımına dayanan ve öğretimi projeler yoluyla gerçekleştirmeyi hedefleyen bir öğretim stratejisidir. XX. yüzyılın başlarında ortaya çıkan Proje Tabanlı Öğretim, Dewey ve Kilpatrick'in çalışmaları ve Piaget, Vygotsky ve Bruner’in görüşleri doğrultusunda belli bir öğretim stratejisi hâline gelmiştir. Proje Tabanlı Öğretim, öğrenme-öğretme sürecinde öğreneni; alıcı konumundan, inceleyen, araştıran ve elde ettiği bilgileri kullanarak sorun çözen, üretici bireyler haline getirmeyi hedeflemektedir. Proje Tabanlı Öğretimin uygulama basamakları; hedeflerin oluşturulması ve konunun belirlenmesi, takımların oluşturulması, bilgilerin toplanması ve örgütlenmesi, projenin sonuçlandırılması, projelerin değerlendirilmesi şeklindedir. Bu çalışmada alan yazını taraması yoluyla Proje Tabanlı Öğretimin kuramsal temelleri, uygulama basamakları, üstünlükleri, sınırlılıkları ve Türkçe öğretimindeki yeri ifade edilmeye çalışılmıştır
Project-based teaching is a teaching strategy which basically
considers students’ activities, relies on students’ designs and aims
at teaching through projects.
Developed in the beginning of XX’th century, Project-based
teaching has been a specific teaching strategy through studies of
Dewey and Kilpatrick and opinions of Piaget, Vygotsky and
Bruner. Project-based teaching aims to transform students in the
learning-teaching process from taker position into individuals
researching, examining and problem solving using knowledge
acquired. Implementation steps of project-based teaching are
determination of goals and subject, composition of teams,
gathering and organization of knowledge, conclusion of project
and evaluation of project.
In this study, by means of literature scanning; theoretical
basics, implementation steps, superiority, limitations and position
in Turkish instruction of Project-based teaching are studied.
Other ID | JA55EH69UC |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 42 Issue: 1 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0