Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin stres düzeylerini, olumsuz yaşam olayları, ruminasyon ve cinsiyet değişkenleri açısından incelemektedir. Araştırmaya 184’ü (% 59.2) kadın, 127’si (% 40.8) erkek, toplam 311 üniversite öğrencisi katılmıştır. Yaş ortalaması 21.47 (SS = 2.09), belirtilen ortalama olumsuz yaşam olayı sayısı ise 2.66 (SS=1.60) olan çalışma grubunda, cinsiyet, olumsuz yaşam olaylarının sayısı, psikolojik danışma hizmeti alma ve ruminasyonun algılanan stres üzerindeki etkisini incelemek için çoklu hiyerarşik regresyon analizi yapılması planlanmış, ancak psikolojik danışma hizmeti alan yeterli sayıda katılımcıya ulaşılamaması nedeniyle bu değişken dahil edilmeyerek analiz yapılmıştır. Sonuçlar, modelin anlamlı olduğunu ve toplam varyansın % 34’ünü açıkladığını göstermiştir. İlk adımda, cinsiyet ve olumsuz yaşam olaylarının sayısı, algılanan stresin anlamlı yordayıcıları olarak bulunmuştur (R 2=.09, F(2,308) =15.13, p<.001). İkinci adımda modele eklenen ruminasyonun da algılanan stresin anlamlı yordayıcısı olduğu bulunmuştur (R 2=.25, F(1,307)=51.46, p<.001). Çalışmanın bulguları stres düzeyini belirlemeye yönelik cinsiyet, ruminasyon ve olumsuz yaşam olaylarının sayısı gibi kişisel etmenlerin önemini vurgulaması açısından önemlidir. Üniversite öğrencileri ile çalışan ruh sağlığı uzmanlarının kadın olmanın, daha fazla olumsuz yaşam olayı deneyimlemenin ve ruminasyona yatkınlığın, stres düzeyinin artması için risk etmenleri olduğunu göz önünde bulundurmaları önerilebilir.
Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin stres
düzeylerini, olumsuz yaşam olayları, ruminasyon ve cinsiyet değişkenleri
açısından incelemektedir. Ayrıca algılanan stres düzeyinin psikolojik danışma
hizmeti alma ile ilişkisinin de incelendiği araştırmaya 184’ü (%59.2) kadın,
127’si (%40.8) erkek, toplam 311 üniversite öğrencisi katılmıştır. Yaş
ortalaması 21.47 (SS = 2.09), raporlanan
ortalama olumsuz yaşam olayı sayısı ise 2.66 (SS = 1.60) olan örneklemde,
cinsiyet, olumsuz yaşam olaylarının sayısı, psikolojik danışma hizmeti alma ve
ruminasyonun algılanan stres üzerindeki etkisini incelemek için çoklu
hiyerarşik regresyon analizi yapılmıştır. Sonuçlar modelin anlamlı olduğunu ve
toplam varyansın %34’ünü açıkladığını göstermiştir. İlk adımda, cinsiyet, olumsuz
yaşam olaylarının sayısı ve psikolojik danışma hizmeti alma durumu algılanan
stresin anlamlı yordayıcıları olarak bulunmuştur (R2 = .10, F(3,280) = 10.56, p < .001). İkinci adımda
modele eklenen ruminasyonun da algılanan stresin anlamlı yordayıcısı olduğu
bulunmuştur (R2 = .24, F(4,279) = 36.26, p < .001). Çalışmanın
bulguları stres düzeyini belirlemeye yönelik cinsiyet, ruminasyon ve olumsuz
yaşam olaylarının sayısı gibi kişisel faktörlerin önemini vurgulaması açısından
önemlidir. Üniversite öğrencileri ile çalışan ruh sağlığı uzmanlarının kadın
olmanın, daha fazla olumsuz yaşam olayı deneyimlemenin ve ruminasyona
yatkınlığın, stres düzeyinin artması için risk faktörleri olduğunu göz önünde
bulundurmaları önerilmektedir.
üniversite öğrencileri olumsuz yaşam olayları algılanan stres ruminasyon psikolojik danışma
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 51 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0