Research Article
BibTex RIS Cite

Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğreten Öğretmenleri Değerlendirme Ölçeği

Year 2018, Volume: 51 Issue: 2, 171 - 186, 01.08.2018
https://doi.org/10.30964/auebfd.445699

Abstract

Bu araştırmada amaç; “Yabancı Dil Olarak Türkçe (YDOT)
Öğretmeni Değerlendirme Ölçeği” geliştirmektir. Bu ölçekle öğretmenlerin
etkililik düzeyi belirlenecektir. Böylece öğretmenlerin geliştirilmesi ve
iyileştirilmesi gereken eksik yönlerini ortaya çıkaran bir ölçek elde
edilecektir. Bu amaç doğrultusunda öncelikle, öğretmen niteliklerini ifade eden
maddeler belirlenmiştir. Elde edilen maddelere faktör analizi yapılmıştır.
Toplanan çok sayıdaki madde anlamlı, az sayıda ve birbirinden bağımsız
faktörler altında toplanmıştır. Araştırmaya Türkçeyi yabancı dil olarak öğreten
98 öğretmen katılmıştır. Veri toplama aracı olarak beşli likert tipinde 46
maddelik bir ölçek formu tasarlanmış ve uygulanmıştır. Yapı geçerliğinin ve
güvenirliğinin istatistiksel olarak belirlenmesinde; madde analizi, faktör
analizi ve cronbach's alfa güvenirlik katsayısı hesaplamaları yapılmıştır.
Analizler sonucu dokuz boyut 30 maddelik bir ölçek elde edilmiş, boyutlar
ilişkilendirilerek üç (bilişsel, duyuşsal, davranışsal) grupta toplanmıştır.
Çalışmada kullanılan ölçeğin güvenirlik düzeyinin belirlenmesi için yapılan
chronbach’s alfa katsayısı 0.723 olarak elde edilmiştir.

References

  • Akyıldız, M. (2009). Faktör Analizi Tanıtımı ve Uygulanması, [Online]: http://www.istatistik.gen.tr/?p=75 adresinden 05.07.2018 tarihinde indirilmiştir.
  • Arslan, S. ve Özpınar, İ. (2008). Öğretmen Nitelikleri: İlköğretim Programlarının Beklentileri ve Eğitim Fakültelerinin Kazandırdıkları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 2(1), 38-63.
  • Aydın, İ. (2011). Öğretmenlik Meslek Etiği, [Online]: http://inayetaydin.blogspot.com.tr/2011/09/ogretmenlik-meslek-etigi.html adresinden 09.12.2016 tarihinde indirilmiştir.
  • Barın, E. (2004). Yabancılara Türkçe Öğretiminde İlkeler. Türkiyat Araştırmaları, Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, l(1), 19-30.
  • Büyükkaragöz, S. ve Kesici, Ş. (1996). Öğretmenlerin Hoşgörü ve Demokratik Tutumları. Eğitim Yönetimi Dergisi, 2(3), 353-365.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı, Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Çakır, A. (2014). Faktör Analizi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19/2, 207-237.
  • Durak, E. (2006). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Bağlamında Avrupa Ortak Dil Kriterleri Sorunsalı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Erdem, İ. (2009). Yabancılara Türkçe Öğretimiyle İlgili Bir Kaynakça Denemesi. Turkish Studies, 4(3), 888-937.
  • Gedik, D. (2009). Yabancılara Türkçe Öğretimi: Ankara Üniversitesi TÖMER ve Gazi Üniversitesi TÖMER Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Glatthorn, A. A., Jones, B. K., and Bullock, A. A. (2006). Developing highly qualified teachers. Thousand Oaks, Ca: Corwin Press.
  • Hengirmen, M. (1993). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi. Ankara Üniversitesi. TÖMER Dil Dergisi, 10, 5-9.
  • Hengirmen, M. (1997). Yabancı Dil Öğretim Yöntemleri ve TÖMER Yöntemi. Engin Yayınevi: Ankara.
  • İşçan, A. (2011). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Önemi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 29-36. Karagöz, Y. ve Kösterelioğlu, İ. (2008). İletişim Becerileri Değerlendirme Ölçeğinin Faktör Analizi Metodu ile Geliştirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 81-98.
  • Karakoç, Y.F. ve Dönmez, L. (2014). Ölçek Geliştirme Çalışmalarında Temel İlkeler. Tıp Eğitimi Dünyası, 40, 39-49.
  • Kaya, Z. (1994). İkinci Dil Olarak Türkçe Öğretim Programlarının Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. (2010). Okul Temelli Mesleki Gelişim Kılavuzu, Ankara.
  • MEB, Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. (2010). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi ve Bu Alan İçin Öğretmen Yetiştirmenin Önemi ve Gereği. Marmaris: Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi ve Öğretmenliği Çalıştayı Kitabı.
  • Mete, F. (2012). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Dede Korkut Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, 1(1), 102-125.
  • Mete, F. (2013). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğreten Öğretmenlerin Özel Alan Yeterlikleri Üzerine Bir Araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özer, M. A. (2009). Performans Yönetimi Uygulamalarında Performansın Ölçümü ve Değerlendirilmesi. Sayıştay Dergisi, 73, 3-29.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen Yeterlilikleri ve Mesleki Gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45.
  • Şeker, H., Deniz, S. ve Görgen, İ. ( 2004). Öğretmen Yeterlikleri Ölçeği. Millî Eğitim Dergisi. 32(164), 105-118.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi, Nobel Yayıncılık: Ankara.
  • Tosun, C. (2005). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretilmesi. Journal of Language and Linguistic Studies, 1(1), 22-28.
  • Türkoğlu, A. (1991). Öğretmen Yetiştirmede Amaçlar. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(5), 105-111.
  • Yıldız, C. (2012). Yurt Dışında Yaşayan Türk Çocuklarına Türkçe Öğretimi (Almanya Örneği). Ankara: Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı.
  • Yıldız, Ü. ve Tunçel, H. (2012). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi. Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar ve Öneriler (6. Bölüm), 173-203. Ankara: Pegem.Net Akademi.
Year 2018, Volume: 51 Issue: 2, 171 - 186, 01.08.2018
https://doi.org/10.30964/auebfd.445699

Abstract

References

  • Akyıldız, M. (2009). Faktör Analizi Tanıtımı ve Uygulanması, [Online]: http://www.istatistik.gen.tr/?p=75 adresinden 05.07.2018 tarihinde indirilmiştir.
  • Arslan, S. ve Özpınar, İ. (2008). Öğretmen Nitelikleri: İlköğretim Programlarının Beklentileri ve Eğitim Fakültelerinin Kazandırdıkları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 2(1), 38-63.
  • Aydın, İ. (2011). Öğretmenlik Meslek Etiği, [Online]: http://inayetaydin.blogspot.com.tr/2011/09/ogretmenlik-meslek-etigi.html adresinden 09.12.2016 tarihinde indirilmiştir.
  • Barın, E. (2004). Yabancılara Türkçe Öğretiminde İlkeler. Türkiyat Araştırmaları, Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, l(1), 19-30.
  • Büyükkaragöz, S. ve Kesici, Ş. (1996). Öğretmenlerin Hoşgörü ve Demokratik Tutumları. Eğitim Yönetimi Dergisi, 2(3), 353-365.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı, Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Çakır, A. (2014). Faktör Analizi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19/2, 207-237.
  • Durak, E. (2006). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Bağlamında Avrupa Ortak Dil Kriterleri Sorunsalı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Erdem, İ. (2009). Yabancılara Türkçe Öğretimiyle İlgili Bir Kaynakça Denemesi. Turkish Studies, 4(3), 888-937.
  • Gedik, D. (2009). Yabancılara Türkçe Öğretimi: Ankara Üniversitesi TÖMER ve Gazi Üniversitesi TÖMER Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Glatthorn, A. A., Jones, B. K., and Bullock, A. A. (2006). Developing highly qualified teachers. Thousand Oaks, Ca: Corwin Press.
  • Hengirmen, M. (1993). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi. Ankara Üniversitesi. TÖMER Dil Dergisi, 10, 5-9.
  • Hengirmen, M. (1997). Yabancı Dil Öğretim Yöntemleri ve TÖMER Yöntemi. Engin Yayınevi: Ankara.
  • İşçan, A. (2011). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Önemi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 29-36. Karagöz, Y. ve Kösterelioğlu, İ. (2008). İletişim Becerileri Değerlendirme Ölçeğinin Faktör Analizi Metodu ile Geliştirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 81-98.
  • Karakoç, Y.F. ve Dönmez, L. (2014). Ölçek Geliştirme Çalışmalarında Temel İlkeler. Tıp Eğitimi Dünyası, 40, 39-49.
  • Kaya, Z. (1994). İkinci Dil Olarak Türkçe Öğretim Programlarının Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. (2010). Okul Temelli Mesleki Gelişim Kılavuzu, Ankara.
  • MEB, Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. (2010). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi ve Bu Alan İçin Öğretmen Yetiştirmenin Önemi ve Gereği. Marmaris: Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi ve Öğretmenliği Çalıştayı Kitabı.
  • Mete, F. (2012). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Dede Korkut Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, 1(1), 102-125.
  • Mete, F. (2013). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğreten Öğretmenlerin Özel Alan Yeterlikleri Üzerine Bir Araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özer, M. A. (2009). Performans Yönetimi Uygulamalarında Performansın Ölçümü ve Değerlendirilmesi. Sayıştay Dergisi, 73, 3-29.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen Yeterlilikleri ve Mesleki Gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45.
  • Şeker, H., Deniz, S. ve Görgen, İ. ( 2004). Öğretmen Yeterlikleri Ölçeği. Millî Eğitim Dergisi. 32(164), 105-118.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi, Nobel Yayıncılık: Ankara.
  • Tosun, C. (2005). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretilmesi. Journal of Language and Linguistic Studies, 1(1), 22-28.
  • Türkoğlu, A. (1991). Öğretmen Yetiştirmede Amaçlar. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(5), 105-111.
  • Yıldız, C. (2012). Yurt Dışında Yaşayan Türk Çocuklarına Türkçe Öğretimi (Almanya Örneği). Ankara: Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı.
  • Yıldız, Ü. ve Tunçel, H. (2012). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi. Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar ve Öneriler (6. Bölüm), 173-203. Ankara: Pegem.Net Akademi.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Filiz Mete

Publication Date August 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 51 Issue: 2

Cite

APA Mete, F. (2018). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğreten Öğretmenleri Değerlendirme Ölçeği. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 51(2), 171-186. https://doi.org/10.30964/auebfd.445699
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0